Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätäjarrutus – osaatko hidastaa oikein?

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 07.03.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten auton vauhtia kuuluu oikeaoppisesti hidastaa erilaisissa tilanteissa.

Hätäjarrutus tehdään painamalla kytkin – jos autossa sellainen on – sekä jarru voimakkaasti ja nopeasti pohjaan. Nopealla polkaisulla saadaan aktivoitua hätäjarrutustehostin, jolloin jarruvoiman määrä moninkertaistuu. Hidastuvuus on tällöin paras mahdollinen. Useissa autoissa hätäjarrutustehostimen aktivoituminen saa auton jarruvalot vilkkumaan ja sytyttää auton pysähdyttyä myös hätävilkut.

Mikäli autossa on lukkiutumattomat ABS-jarrut, ei järjestelmästä kuuluvaa rutinaa ja polkimen värinää jalan alla saa pelästyä. Ne kuuluvat asiaan. ABS-järjestelmä mahdollistaa auton ohjattavuuden hätäjarrutuksen aikana.

– Tehokkaan hätäjarrutuksen ehdoton edellytys on, että kuljettaja on säätänyt ajoasennon oikein. Kun istuin on riittävän lähellä polkimia, saadaan jarrupoljin painettua pohjaan nopeammin ja voimakkaammin. Tällöin kuljettaja ei myöskään nouse ylös penkistä jarrua painaessaan, Vesalainen muistuttaa.

Mikäli hätäjarrutuksesta huolimatta joudutaan onnettomuuteen, on ajoasennolla iso merkitys myös vammautumisriskin kannalta. Jos kuljettajan istuin on säädetty liian kauas, on hänellä hätäjarrutuksessa jalka aivan suorana. Tällöin jarrutus on tehoton ja törmäystilanteessa törmäysvoimat välittyvät suoraa jalkaa pitkin lonkkaan. Lonkkavauriot ovat monesti vaarallisia ja parantuvat hitaasti.

– Istuin tulisikin säätää niin, että kytkimen ja jarrun ollessa pohjassa kuljettajan polvet jäävät koukkuun. Tällöin polvi joustaa mahdollisessa törmäyksessä, eivätkä törmäysvoimat välity suoraan lonkkaan, Vesalainen ohjeistaa.

Lisää aiheesta:

Kuinka pitää auto hanskassa, jos joutuu jarruttamaan liukkaalla tiellä? Lue tämä, mikäli omat taidot arveluttavatMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Tulipalo- ja rikkoutumisvaara: Tuliko ajeltua auton käsijarru päällä?Kevyt jarrutus – osaatko hidastaa oikein?Autoaakkoset: Mitä tarkoittaa ABS?Oikeaoppinen kaarreajo ja pysäyttäminen liukkailla
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 21.11.09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?