M-Sport Fordin Esapekka Lappi lähti surkean Viron MM-rallin jälkeen hieman luottavaisempana hitaaseen ja tekniseen Turkin osakilpailuun viime viikonloppuna.
Ilman testaamista Lappi ei kuitenkaan päässyt tarpeeksi nopeasti sinuiksi Fiesta WRC:n kanssa kivikkoisilla erikoiskokeilla. Perjantaina Lappi oli kahdella pätkällä kuudenneksi nopein, jonka myötä lähtöpaikka lauantain pitkään ajopäivään ei ollut paras mahdollinen. Lopputuloksena oli kisan jälkeen samainen kuudes sija.
– Aika haastava viikonloppu. Kisa ei sujunut ihan niin kuin ajateltiin. Ei toki ollut mitään voittotavoitteita, mutta luulimme, että vähän nopeampia olisimme voineet olla. Ehkä se vähän lässähti jo perjantaina, kun ei saatu tarpeeksi hyvää lähtöpaikkaa lauantaille. Ei vain onnistuttu silloin tarpeeksi hyvin, Lappi summasi MTV Urheilulle.
– Sitten tietysti kun menee irtosoralla, niin ei oikein pysty nousemaan. En tiedä, olisko siltikään vauhti riittänyt. Tänään oli jo vähän parempi vauhti, mutta sitten rupesi menemään renkaita ja vähän muutakin, Lappi jatkoi viitaten rikkoutuneeseen iskunvaimentimeen, jonka vuoksi pieksämäkeläinen ei voinut taistella viimeisellä Power Stage -pätkällä ylimääräisistä MM-pisteistä.
Maaliskuun Meksikon MM-ralli Lapilla meni pilalle, kun suomalaiskuski joutui keskeyttämään auton sytyttyä ilmiliekkeihin. Kokemus hitaista sorateista Fordin rateissa oli siis verrattain pientä.
– Nyt saimme paljon kokemusta autosta näissä olosuhteissa. Se jäi Meksikossa kokematta. Nyt oltiin periaatteessa ensimmäistä kertaa tällaisella soralla. Sinällään tärkeää kokemusta Sardiniaa varten, kun sinnekin lähdetään ilman testejä. Jotain sentään nyt ymmärtää autosta ja sen ideologiasta, Lappi sanoi.
