Halo-testi kova haaste F1-talleille – estääkö jopa talvitesteissä ajamisen?

F1-autoihin täksi vuodeksi lisättävän halo-turvakaaren kestävyystestit ovat niin vaativia, ettei ainakaan McLaren-tallin insinööriosaston johtaja Matt Morris ole varma kaikkien tallien pystyvän läpäisemään niitä ennen talvitestejä.

McLaren on Morrisin kommenteista päätellen onnistunut oman autonsa halon suhteen, tosin vaikeuksien kautta. Auton runkoon oli tehtävä muutoksia ennen kuin halo-testit läpäistiin onnistuneesti.

- Me kohtasimme joitain ongelmia, mutta olimme suunnitelleet asioita tarpeeksi ajoissa, joten pystyimme reagoimaan ongelmiin, Morris kertoo halo-testeistä Autosportin mukaan.

- Se oli lähellä. En sano, että läpäisimme ne helpolla. Oli sydämen tykytyksiä aiheuttaneita hetkiä, kun teimme staattisia testejä, joihin tullaan vinosta kulmasta – ja joissa täytyy kestää Lontoon bussin (kaksikerroksinen linja-auto) verran painoa, Morris sanoo.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n laatimat säännöt määräävät, kuinka suuria voimia ja kuinka pitkän aikaa halo-kaaren täytyy kestää. Halolta vaaditaan suurempien voimien kestämistä kuin mitä F1-autoissa jo aiemmin olleet turvakaaret ovat kestäneet. Testit on läpäistävä ennen kuin autolla saa ajaa talvitesteissä.

- On mielenkiintoista nähdä, onko kenelläkään ongelmia. Se on varsin kova testi, joten ei yllättäisi minua, jos siinä koettaisiin ongelmia. Toivottavasti niitä ei ole, koska haluamme kaikki mukaan talvitesteihin, mutta haaste on ollut mielenkiintoinen, Morris pyörittelee.

Lue myös:

    Uusimmat