Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hallitus haluaa jopa 100 000 sähköautojen latauspaikkaa kymmenessä vuodessa – kustannukset kymmeniä miljoonia euroja vuodessa

8:31Sähköautojen akkujen kierrätysMikä on sähköautojen merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa? Siihen vastaus videolla.
Julkaistu 19.03.2020 23:43

MTV UUTISET - STT

Hallitus on antamassa eduskunnalle esityksen laista, jonka tavoitteena on luoda jopa lähes 100 000 sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä.

Esityksen mukaan olemassa olevaan, muuhun kuin asuinkäytössä olevaan rakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulisi asentaa yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

Lisäksi asuinkäytössä olevaan rakennukseen tulisi rakentamisen tai laajan korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, jos paikkoja on vähintään viisi. Asuinrakennusten pysäköintitaloissa latausvalmius tulisi vastaavassa yhteydessä tehdä jokaiselle pysäköintipaikalle.

Lakiluonnos sai osakseen lausuntokierroksella kovaa kritiikkiä. Moni lausunnonantaja piti minimivaatimuksia ylimitoitettuina ja kritisoi niistä aiheutuvia kustannuksia.

Huomiota kiinnitettiin esimerkiksi siihen, että ehdotus oli tiukempi kuin vastaava EU-direktiivi edellyttäisi. Kiinteistöliitto kritisoi myös itse varsinaista esitystä samasta asiasta. Liiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen epäili tiedotteessa, että sähköautojen laaja latauspistepakko heikentäisi taloyhtiöiden mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuuttaan muilla tavoilla ja siten ehkäistä ilmastonmuutosta.

Vaatimukset eivät koskisi mikroyrityksiä

Valtioneuvosto hyväksyi eduskunnalle annettavan esityksen torstaina.

Esityksessä on myös vaatimuksia ei-asuinkäytössä oleville rakennuksille niiden remontoinnin yhteydessä.

Uusiin tai laajasti korjattaviin, ei-asuinkäytössä olevissa rakennuksissa latauspisteen asentamisvalmius tulisi tehdä vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos paikkoja on yli kymmenen. Jos paikkoja on yli 30, valmius tulisi olla vähintään joka viidennessä paikassa, kuitenkin vähintään 15 paikassa.

Itse latauspiste pitäisi rakentaa vähintään yhdelle pysäköintipaikalle, jos paikkoja on yli kymmenen. Pisteen tulisi olla suuritehoinen. Vaihtoehtoisesti on mahdollisuus rakentaa normaalitehoisia latauspisteitä pysäköintipaikkojen määrän mukaan.

Vaatimukset eivät koskisi rakennuksia, jotka olisivat mikroyrityksen omistuksessa ja käytössä. Mikroyritys on alle 10 työntekijän yhtiö, jonka vuotuinen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.

Kustannukset kymmeniä miljoonia euroja vuodessa

Ehdotetun lain arvioidaan luovan noin 600 000 latausvalmiudella varustettua pysäköintipaikkaa vuoteen 2030 mennessä. Itse latauspisteitä syntyisi noin 73 000–97 000 kappaletta.

Latauspisteiden ja -valmiuksen aiheuttamat kustannukset olisivat noin 41–49 miljoonaa euroa vuoteen 2024 mennessä. Vuodesta 2025 eteenpäin kustannukset olisivat noin 26–34 miljoonaa euroa vuodessa.

Lisää aiheesta:

Tällaiset sähköauton latauslaitteet tuplasivat myyntinsä vuodessa – "Hintaero ei ole kovinkaan suuri"Varautukaa! Laki voimaan keväällä: Sähköautoihin liittyvä tiukka velvoite koskee pieniäkin taloyhtiöitäIsännöijät huolissaan: Uusi sähköautolaki pakottaisi taloyhtiöt rakentamaan latauspisteitä suurien remonttien yhteydessä – korjaushankkeita saattaa jäädä tekemättäSähköautojen latausmahdollisuuksia lisäävä lakiluonnos saa kovaa kritiikkiä lausunnonantajilta – "Latauspisteiden ylimitoitettu rakentaminen ei lisää sähköautojen määrää Suomessa" Mitenkäs tässä näin on käymässä? Autottomatkin voivat joutua maksajiksi, jotta toiset pääsevät lataamaan sähköautojaanSähköautosta haaveilevan kannattaa miettiä menopelinsä lataamisvaihtoehdot huolella: Omassa pihassa lataaminen voi tulla yllättävän kalliiksi – väärin tehtynä jopa vaarallista
SähköautotLait ja lainsäädäntöEduskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään