Hallitus on antamassa eduskunnalle esityksen laista, jonka tavoitteena on luoda jopa lähes 100 000 sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä.
Esityksen mukaan olemassa olevaan, muuhun kuin asuinkäytössä olevaan rakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulisi asentaa yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.
Lisäksi asuinkäytössä olevaan rakennukseen tulisi rakentamisen tai laajan korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, jos paikkoja on vähintään viisi. Asuinrakennusten pysäköintitaloissa latausvalmius tulisi vastaavassa yhteydessä tehdä jokaiselle pysäköintipaikalle.
Lakiluonnos sai osakseen lausuntokierroksella kovaa kritiikkiä. Moni lausunnonantaja piti minimivaatimuksia ylimitoitettuina ja kritisoi niistä aiheutuvia kustannuksia.
Huomiota kiinnitettiin esimerkiksi siihen, että ehdotus oli tiukempi kuin vastaava EU-direktiivi edellyttäisi. Kiinteistöliitto kritisoi myös itse varsinaista esitystä samasta asiasta. Liiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen epäili tiedotteessa, että sähköautojen laaja latauspistepakko heikentäisi taloyhtiöiden mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuuttaan muilla tavoilla ja siten ehkäistä ilmastonmuutosta.
Vaatimukset eivät koskisi mikroyrityksiä
Valtioneuvosto hyväksyi eduskunnalle annettavan esityksen torstaina.
Esityksessä on myös vaatimuksia ei-asuinkäytössä oleville rakennuksille niiden remontoinnin yhteydessä.
Uusiin tai laajasti korjattaviin, ei-asuinkäytössä olevissa rakennuksissa latauspisteen asentamisvalmius tulisi tehdä vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos paikkoja on yli kymmenen. Jos paikkoja on yli 30, valmius tulisi olla vähintään joka viidennessä paikassa, kuitenkin vähintään 15 paikassa.