Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Google haluaa hakutulosten muistuttavan enemmän sosiaalista mediaa – syy nuorissa käyttäjissä: "Heille 10 sinistä linkkiä näyttää oudolta"

4:13Google julkisti uusia toimintojaan – Google Assistant -tekoälyavustaja lisää värit mustavalkoisiin kuviin
Julkaistu 27.09.2018 16:40

Emmi Niiniaho

Vaikka Google onkin kehittynyt ”pinnan alla” paljon eteenpäin, sen ulkoasu on pysynyt melko samanlaisena viimeisen 20 vuoden ajan. Nuorempien sukupolvien tavat toimia tulevat muuttamaan tätä.

VIDEO: Videolla kerrotaan Google Assistant -tekoälyavustajasta.

Google on kehittänyt hakutoimintojaan, mutta peruskonsepti ja kokemus ovat pysyneet pitkälti samana: Kirjoitat jotakin hakukenttään ja tuloksena saat listan linkkejä.

Tähän on kuitenkin tulossa muutos.

Personoitua visuaalista sisältöä

Google viettää tänään 27.9. merkkipäiväänsä. Google paljastikin 20-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi liudan päivityksiä, joiden on tarkoitus muuttaa perusteellisesti tapaa, jolla tietoa etsitään ja miltä hakutulokset näyttävät ja tuntuvat, kertoo Mashable-sivusto.

Tulet yhä näkemään listan linkkejä, mutta kasvavissa määrin myös sosiaaliseen mediaan liitettyjä ominaisuuksia: uutisvirtaa, pystysuoraa videota, kuvakeskeistä sisältöä ja tarinoita.

Google
Googlen hakutoiminto näyttää pitkälti samalta, kuin 20 vuotta sitten.Shutterstock

Googlen personalisoitu sisältöominaisuus nimeltään ”Discover” tulee käyttöön kaikille mobiilikäyttäjille, sekä aloitussivuksi selaimille näyttäen sisältöä perustuen omiin kiinnostuksen kohteisiisi ja hakuhistoriaasi.

Yhtiö tuplaa tarinoiden määrän ja niitä alkaa näkyä hakutuloksissa yleisimmin. Google alkaa hyödyntää muun muassa tekoälyä luodakseen Snapchatin tyylisiä tarinoita tietyistä aiheista.

Somesta tuttuja elementtejä

Käytännössä siis käynnistämällä Google-sovelluksen tai menemällä osoitteeseen google.fi, näet ensimmäiseksi sinulle personoidun uutisvirran kiinnostuksesi kohteista.

someGoogle haluaa tuoda hakutoimintoonsa sosiaalisen median elementtejä.Shutterstock

Lue myös: Petteri Järvinen: Kiistelty tekijänoikeusdirektiivi johtaa valeuutisten lisääntymiseen

Tietoa haettuasi alat nähdä samanlaista sisältöä kuin Snapchatissa, Instagramissa, Facebookissa ja Pinterestissä. Sen sijaan, että selailisit staattista linkkilistausta tai kuvia, voit näpäytellä kuvavirtaa, videopätkiä ja toki tekstiäkin.

Googlen tarkoitus ei kuitenkaan ole keksiä sosiaalista mediaa uudelleen. Se vain uudistaa tiedonhaun, jotta voit selata hakutuloksia yhtä helposti kuin sosiaalisen median sovelluksia.

Nuoremmat ikäluokat muuttavat toimintatapoja

Muutos johtuu pitkälti milleniaaleista ja nuoremmista käyttäjistä, joilla on perustavanlaatuisesti erilaiset odotukset siitä, miten heidän pitäisi pystyä olemaan vuorovaikutuksessa netissä, sanoo Cathy Edwards, Googlen kuvahaun johtaja.

– He vain olettavat näkevänsä enemmän visuaalista sisältöä. Heille 10 sinistä linkkiä näyttää oudolta, Edwards sanoo, viitaten Googlen perinteiseen hakutulos-näkymään.

nuoriso some kännykkäNuoremmat sukupolvet määrittelevät tiedonhaun tulevaisuutta.Shutterstock

Edwards tiedostaa, ettei kaikki sisältö sovi tällaiseen formaattiin, mutta toimintamallit ovat muuttumassa ja yhä useimmin paras vastaus kysymykseen on kuva tai video – ei kasa sanoja.

Tiedonhaun tulevaisuus on täällä

Muutos auttaa Googlea myös pysymään sosiaalisen median yhtiöiden perässä, jotka ovat pikkuhiljaa alkaneet lähestyä Googlen reviiriä hakutoiminnoissa. Googlen ei tarvitse kilpailla some-yritysten kanssa sosiaalisena verkostona, mutta se kilpailee niiden kanssa silti tuloista.

nuoriso some kännykkä läppäriMobiililaitteiden tehokkuus ja internet-yhteyksien luotettavuus mahdollistavat osaltaan tiedonhaun muutoksen.Shutterstock

– Valokuvien ja videoiden korostaminen on nykyisin paljon toteuttamiskelpoisempi idea kuin ikinä, ihan käytännöllisestikin, Edwards toteaa.

Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, vaan uudistukset otetaan käyttöön asteittain.

Lähde: Mashable

Lisää aiheesta:

Mitä Facebookin, Instagramin ja X:n tilalle? Tässä vinkit!TikTokista tuttu "ylettömän tylsä" ominaisuus tulee nyt Instagramiin – "Tehnyt selaamisesta sietämätöntä"Mikä ihmeen Lensa? Tekoäly luo ihmisten kuvista huikeita avatareja – tällaiset ovat riskitMikä ihmeen BeReal? Näin suosittu sovellus toimiiTikTok ja Instagram jyräävät Googlen tärkeimmän ominaisuuden ohiGoogle lisää taas tekoälyä palveluihinsa – kirjoittaa sähköpostit ja jopa soittaa puhelut puolestasi
GoogleSosiaalinen mediaDigiTekoälyLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Google
  • 19:28
    Meta

    Nyt se alkaa: Lasten Instagram- ja Facebook-tilit poistetaan Australiassa

  • 16:59
    Ilmiöt

    Google julkaisi vuoden trendit – pyysimme kansalaisia paljastamaan oman hakuhistoriansa

  • 06:07
    Ruoka

    Ruokareseptihaut, jotka trendasivat vuonna 2025 – haitko sinäkin?

  • 06:01
    Ilmiöt

    "Kysymyksiä, joita ei aina kehtaa sanoa ääneen" – näitä vastauksia suomalaiset kaipasivat vuonna 2025

  • 06:00
    Eppu Normaali

    Näitä julkisuuden henkilöitä suomalaiset googlasivat eniten tänä vuonna – yksi nimi korostuu