F1-hätäkokouksessa päästiin lähelle ratkaisua: autojen päivittämiseen tulossa uusi järjestelmä

1:43
McLaren-tallin toimitusjohtaja Zak Brown esitti huolensa usean tallin alasajosta koronakriisin aikana.

F1-tallit ovat tiistain hätäkokouksessaan lähentyneet toisiaan niin sanottujen polettien käyttöönotossa sarjan kulujen karsimiseksi koronaviruksen aiheuttamien talousvaikeuksien aikana, uutisoi Autosport-lehti.

Kaikki kymmenen F1-talli pitivät tiistai-iltapäivänä puhelinkonferenssin yhdessä F1:n toimitusjohtajan Chase Carey, urheilujohtaja Ross Brawnin sekä Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajan Jean Todtin kanssa.

Autosportin tietojen mukaan esillä ollut ehdotus seuraavan suuren sääntömuutoksen lykkäämisestä aina vuoteen 2023 asti ei saanut kokouksessa riittävää kannatusta. Tällä hetkellä näyttää todennäköisemmältä, että vuodella 2021 suunniteltu sääntöuudistus toteutuu vuoden viivellä kaudella 2022.

Sen sijaan suurin osa tiimeistä olisi valmis hyväksymään nykyisten autojen kehittämistä rajoittavien polettien tuomista seuraaviksi kausiksi. Tallit saisivat tuoda autoihinsa uusia osia käytettävissä olevien polettien mukaisesti. Yksi päivitys veisi kiintiöstä aina tietyn määrän poletteja.

Monet tiimit halusivat myös tiukentaa autojen aerodynaamisen testauksen sääntöjä. Myös paine ensi vuodeksi ilmoitetun kulukaton madaltamisesta on kasvanut. Aiemmin 175 miljoonaan dollariin (eli noin 160 miljoonaan euroon) rajatun vuosibudjetin madaltaminen 150 miljoonaan dollariin (138 miljoonaan euroon) sai kokouksessa kannatusta.

Autosportin tietojen mukaan isot tehdastiimit halusivat saada asiakastiimeilleen valmistamiensa osien, kuten vaihdelaatikkojen ja jousitusosien kustannukset pois kulukaton alta, mutta tähän muut tiimit eivät kokouksessa taipuneet.

Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin mukaan osien sisällyttäminen niiden budjettirajoituksiin antaa asiakastiimeille epäreilua etua

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja