Ethän kiedo lämpötolpan johtoa autosi rekisterikilpeen tai lisävaloihin?

Talvisaikaan voi nähdä virityksiä, joissa lämmityspiuhaan kiinnitetty jatkojohto kiedotaan ajon ajaksi lisävalojen tai rekisterikilven ympärille.

Tällaiseen ratkaisuun on päädytty usein niissä autoissa, joissa lohkolämmittimen pistorasia on asennettu alun perin moottoritilaan, konepellin alle.

Arkipäiväisessä käytössä ihmiset kokevat helpommaksi sen, että johto on koko ajan kiinni ja siihen kytketty jatkojohto tulee konepellin raosta pihalle. Näin vältytään konepellin aukomiselta johtoa kiinnitettäessä ja irrotettaessa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ei kuitenkaan suosittele moista ratkaisua. 

– Lisävalojen tai rekisterikilven ympärille kiedottu johto on altis ilkivallalle. Olen myös törmännyt tapaukseen, että johtovyyhti oli purkautunut ajon aikana tärinän johdosta ja johdon pää jäi renkaan alle. Tämän jälkeen autossa ei enää ollutkaan lisävaloja, Vesalainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat