Espanja valmis Alonson juhlaan

Viikonloppuna ajettava Espanjan Grand Prix -kilpailu on sunnuntain osalta loppuunmyyty. Näin kertovat kilpailun järjestäjät, ja kai heitä on pakko uskoa, jos niin väittävät. Toisaalta ei se mikään suuren luokan ihme ole, sillä Espanjan ja Renault'n Fernando Alonso on voittanut kolme viimeksi ajettua osakilpailua ja johtaa kuljettajien MM-sarjaa selvästi ennen Toyotan Jarno Trullia ja ennen tallikaveriaan Giancarlo Fisichellaa.

Vuosi sitten Alonso kaasutteli kotiyleisön edessä neljänneksi, ja vaikka tulos oli hyvä, sen pilasi se, että silloinen tallikaveri Jarno Trulli oli maalissa kolmantena heti ylivoimaisen Ferrari-kaksikon jälkeen. Nyt Alonsolta voidaan odottaa runsaslukuisen kotiyleisön edessä voittoa, ja vaikka kahden viikon takaisessa Imolan kisassa Ferrarin Michael Schumacher nousi Alonson vakavimmaksi ahdistelijaksi, voi olla, että Katalonian moottoriradalla Ferrarit eivät ole suhteessa yhtä hyvässä iskussa. Paljon riippuu siitä, kuinka Ferrari saa sovitettua yhteen autoon tehdyt pienet muutokset ja Bridgestonen paikalle rahtaamat uudet rengasseokset.

Ferrarin kilpailukykyisyys on pieni arvoitus, mutta BAR-Hondalta voidaan odottaa vahvaa viikonloppua. Jenson Button rikkoi huhtikuun alun testissä Katalonian radan epävirallisen rataennätyksen ja sen perusteella se on yksi viikonlopun suosikeista. Takuma Sato on niin ikään ajanut usein Barcelonassa hyvin, olihan hän vuosi sitten ajetun kilpailun vitonen. Tämän kaksikon vauhti on varmuudella kohdallaan, mutta kestävätkö Hondan moottorit? Jos kestävät, ei olisi ihme, jos tallin kuskit nappaisivat kauden parhaan yhteistuloksen viikonloppuna.

Ennen viikonloppua selviää sekin, oliko Jenson Buttonin auto Imolassa alipainoinen. Britti saattaa menettää siellä saavuttamansa kolmannen sijan, joka ainakin sääntöä kirjaimellisesti luettuna olisi oikein.

McLaren-Mercedes on toinen ennakkoon vahva porukka. Kimi Räikkösen vauhti Imolassa oli niin kohdallaan kuin vain saattoi olla, ja jos sama tahti jatkuu viikonloppuna Barcelonassa, suomalaiskuljettaja taistelee varmuudella kilpailun voittamisesta. Mercedes-Benzin viimeisin moottorin kehitysversio on tulikokeensa edessä, ja kun autoon on lisäksi saatu uusia aerodynamiikkaa parantavia osia, lisävauhdin ansiosta muut saavat olla varuillaan. Pieni epäilyn ja pelon aihe on tietysti uuden moottorin luotettavuus, mutta pakko se on uskoa luotettavuuteen ja kestävyyteen, muuten tässä hommassa menevät hermot. Eivät Kimin eivätkä Alexin, Pedron tai Juan Pablon, vaan meikäläisen.

On vielä epävarmaa, pystyykö Juan Pablo Montoya ajamaan toista McLarenia, mutta veikkaan, että ei pysty. Todennäköisesti toista hopeanuolta ajaa Alex Wurz, joka Imolan kisan neljännellä sijallaan osoitti jatkossa olevansa valmis tappelemaan jopa palkintosijoista.

Toyotalle Imolan kisa oli vaikea, vaikka talli sieltä pisteitä nappasikin. TF105-auto ei hyppinyt Imolan radan ratareunuksien yli ihan niin jouhevasti kuin tallin päälliköt toivoivat, mutta nyt tilanne voi olla heidän kannaltaan parempi. Katalonian rata on monessa mielessä raju, mutta sen mutkissa ratareunukset eivät ole niin hallitsevasti parhailla mahdollisilla ajolinjoilla, kuten oli tilanne Imolassa. Nyt autoilta vaaditaan hyvää tasapainoa, jarrujen luotettavuutta ja parasta mahdollista kiihtyvyyttä mutkista ulos ajettaessa. Jos ne asiat ovat kunnossa, silloin viikonloppuun voi lähteä luottavaisin mielin.

BMW-Williamsin alkukausi on ollut takkuinen eikä tilannetta yhtään paranna se, että Mark Webber on julkisesti kritisoinut tallikaveriaan Nick Heidfeldia liian "pehmeäksi" kuljettajaksi, joka tyytyy liian vähään. Tallin tekninen johtaja Sam Michael uskoo kuitenkin autoon tehtyjen parannuksien lisäävän autojen nopeutta niin paljon, että he nousevat viikonloppuna mukaan kärkikahinoihin. Toivotaan, että Webberin Heidfeldia kohtaan osoittama kritiikki ei ainakaan hidasta heidän vauhtiaan, vaan päinvastoin.

Keskikastin talleista Sauber ja Red Bull kilpailevat lähinnä keskenään, vaikka Jacques Villeneuve ajoikin Imolassa vahvan kilpailun (6:s). Jos jommankumman tallin kuljettaja onnistuu nousemaan pisteille, se on yllätys. Samaan kastiin kuuluvat myös Jordan ja Minardi.

Loppuunmyyty Katalonian moottorirata on valmis ottamaan vastaan oman sankarinsa Fernando Alonson. Olisihan se mukava juttu, jos Alonso voisi tarjota yleisölle sitä mitä he ovat tulleet katsomaan, eli voiton, mutta pelkään pahoin, että se toivomus ei viikonloppuna toteudu. Siitä pitää huolen yksi verbaalisesti hiljainen, Sveitsissä kotiaan pitävä suomalainen.

Mustakarin kuljettaja-arviot

Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes
Kimi Räikkösen vahva viikonloppu Imolassa kertoi tarpeeksi. McLarenin vauhti on kohdallaan, ja talli on saanut auton toimimaan myös kevyemmällä polttoainekuormalla, joka on edellytys hyvän aika-ajon suorittamiselle. Kimin ajotaidoista homma ei ole koskaan ollut kiinni. Jos auto ja sen uusin moottorin kehitysversio vain kestävät, Räikkönen nousee sunnuntaina korkeimmalle palkintokorokkeelle.

Jenson Button, BAR-Honda
Buttonin huhtikuun alussa ajama uusi epävirallinen Katalonian radan rataennätys on osoitus tallin ja Buttonin vaarallisuudesta. Siinä testissä autot toimivat hyvin ja moottorit kestivät rasitusta vaikka kuinka paljon. Ellei BAR-Hondaa suljeta sarjasta lisäbensatankkisyytöksien perusteella (jota epäilen), Button ja Takuma Sato voivat molemmat olla viikonlopun yllättäjiä.

Michael Schumacher, Ferrari
Katalonian radalla kuudesti voittoon ajanut Schumi voi viikonloppuna olla kivenkova vastustaja kaikille muille. Vaikka Imolan näyttö oli pelottavan vahva, Ferrarilla voi olla omat ongelmansa renkaittensa kanssa. Ainakin ennakkoon tallin tekninen johto on vilautellut lausunnoissaan pientä epävarmuutta sen osa-alueen suhteen. Toisaalta jos "gummit" toimivat hyvin, Maranellon ykköstykki on suosikki muiden suosikkien joukossa.

Fernando Alonso, Renault
Kun 23-vuotias nuorukainen voittaa kolme F1-osakilpailua peräjälkeen, olosuhteista ja tapahtumista välittämättä, se on todella kova suoritus. Lisäksi niistä kaksi hän voitti parastaan yrittämättä.. On lähes varmaa, että Renaultin R25-auto toimii hyvin myös Katalonian radalla. Kuinka sitten nuori espanjalainen kestää ennätysyleisön asettamat paineet, selviää vasta viikonloppuna. Itse uskon, että mies ei ole suosikin asemasta millänsäkään.

Giancarlo Fisichella, Renault
Vaikka "Fisicon" kausi avauskilpailua lukuun ottamatta on mennyt huonosti, nyt on tullut aika pistää sille alamäelle loppu. Fisico on liian hyvä kuljettaja jatkaakseen rämpimistä loputtomiin. Katalonian radalle ilmestyy uusi Fisico, joka näyttää, mistä puusta hänet on veistetty. Voittaminen saattaa olla viikonloppuna vaikeata, mutta palkintopallille italialainen veteraani voi hyvinkin nousta.

Teksti: Erkki Mustakari 2.5.2005

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat