Esapekka Lappi edustaa uutta tiimiä rallin MM-sarjassa jälleen ensi kaudella.
Hyundai oli rallin MM-sarjan tiimeistä ainoa, jonka kuljettajana Lappi ei ollut aiemmin ajanut. Mutta ensi kaudella pieksämäkeläinen nähdään Hyundain haalareissa jokaisessa osakilpailussa.
Lapille olisi ollut tarjolla jatkopaperi myös Toyotalta, mutta ei koko kaudeksi. Tänä vuonna Lappi ajoi seitsemän osakilpailua Toyotan kolmosautolla, ja vastaavanlaista kontrahtia hänelle tarjottiin myös kaudelle 2023. Hyundailta sen sijaan avautui paikka koko vuodeksi, kun Ott Tänak päätti jättää tallin.
Lappi lähtee Toyotalta jo toisen kerran urallaan. Kauden 2018 jälkeen Lappi loikkasi Citroenin leiriin, mikä ei jälkeenpäin osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi.
Lapin Hyundai-siirrosta oli kohistu jo hyvän aikaa ennen kuin tiimi vahvisti suomalaisen sopimuksen viime viikolla. Sosiaalisessa mediassa Lappi sai osakseen myös kovaa kritiikkiä päätöksestään: miksi jättää sarjan mestaritiimi ja lähteä pilaamaan ura jo toisen kerran?
– Se on tietysti minun oma valinta, mitä omalle uralle haluan tehdä. Mutta voisin sanoa näin: jos näille kommentoijille tarjottaisiin omalla työuralla vaikkapa muutaman kuukauden työtä ja sitä vastaavaa palkkaa tai sitten vaihtoehtona olisi, että saisi olla koko vuoden töissä, vakipaikka ja isompi palkka – voisiko se kiinnostaa enemmän? Lappi heittää vastapalloon MTV Urheilun haastattelussa.
– Totta kai tällainen vakipaikka, täyden kauden setti, on houkuttelevampi kuin puolikas tai vain vajaa puolikas kausi. Kun mistä sitä tietää? Siinä mielessä päätös oli helppo, Lappi vastaa omaan kysymykseensä.
Lappi viittaa etenkin siihen, että Toyotalla hän olisi joutunut jakamaan tiimin kolmatta autoa jälleen Sebastien Ogierin kanssa. Kuvio oli sama myös tänä vuonna, jonka aikana Ogier sai käytännössä valita itselleen sopivat kisat rallikalenterista. Lapille jäi ajettavaksi ne kisat, joihin ranskalaismestari ei halunnut lähteä.


