Hyundai tulee rytinällä sähköisen autoilun pariin, kun valmistaja esittelee kerralla kolme sähköistä voimalinjaa. Kävimme tutustumassa uutuuteen Amsterdamissa.
Automarkkinoille on viime vuosina tullut huomattava määrä erilaisia hybridimalleja. Hyundai on vielä ollut tämän joukon ulkopuolella, mutta tilanne korjaantuu samantien kattavasti. Uusi Ioniq-malli on ollut jo jonkin aikaa myynnissä kotimarkkinoillaan, mutta nyt tämä kolme erilaista voimalinjastoa tarjoava malli on myös rantautunut Eurooppaan.
Ioniq ei perustu mihinkään olemassa olevaan malliin tai modulaariseen rakenteeseen, vaan kyseessä on kokonaan uusi mallisto. Erikoisuutena on kolmen vaihtoehtoisen voimalinjan tarjoaminen yksissä ja samoissa kuorissa. Asiakas vois siis valita oman tarpeensa mukaan perinteisen hybridin, pistokkeesta ladattavan version ja täyssähköauton väliltä. Tällaista valinnanvapautta ei ole kukaan ennen tarjonnut. Näistä ensimmäisenä markkinoille tulevat hybridi ja täyssähköversio. Pistokkeesta ladattava versio esitellään ensi vuoden alkupuolella.
Muotoilua tarkastellessa ajatukset on vaikea pitää erossa hybridit ihmisten tietoisuuteen tulleesta Toyota Priuksesta. Kyseessä ei ole sattuma, sillä kuten Priuksen kohdalla, myös Ioniqin muotoilu on toteutettu aerodynamiikan ehdoilla. Tästä johtuen kattolinja laskee loivasti pitkältä matkalta ja perä on suhteellisen korkea. Kokonaisuutena Ioniq ei kuitenkaan huuda ulospäin erilaisuuttaan, vaan se on hyvin neutraali ja tasapainoinen kokonaisuus.


