Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Viiden sylinterin taikaa

Julkaistu 19.09.2016 20:21
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Automaailma on ollut kiitollinen Audille vuonna 2009 esitellyn uuden viisisylinterisen moottorin ansiosta.

Moottori on tarjonnut värikästä vaihtelua etenkin äänimaailmaltaan kompaktien sporttien nelisylinterisiin moottoreihin verrattuna. Se on myös palkittu useita kertoja kansainvälisellä tasolla Vuoden Moottori -palkinnoilla. Viisisylinterinen kone on nähty paitsi edellisen sukupolven TT RS:n keulalla myös RS 3:n sekä katumaasturi RS Q3:n keulalla.

Nyt esiteltävä uudistunut kone on aiempaa kevyempi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Uuden TT RS:n keulalla esiteltävä kone tarjoaa 2,5-litran iskutilavuudestaan miellyttävät 400 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään aina seitsemänportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle vetävälle pyörälle. Ulkoisesti RS on helppo tunnistaa perusmallistosta huomattavasti isompien ilmanottoaukkojen, kiinteän takaspoilerin ja takadiffuusorin ansiosta.

Auto on pakattu täyteen Audin uusinta tekniikkaa kehittyneistä vedonhallintajärjestelmistä aina viimeisimpiin liitettävyys- ja viihdejärjestelmiin. Palaamme näihin myöhemmin kattavamman koeajon yhteydessä. Ensimmäisenä kiinnostus kuitenkin kohdistuu auton fiilikseen ja siitä pääsimme ottamaan selvää Espanjan Auringon alla.

Ensimmäinen käynnistys saa hymyn huulille. Audi on onnistunut viisisylinterisen äänimaailman kanssa. Sytytysjärjestetyksestä johtuva ominainen käyntiääni miellyttää, ja pakoäänet tuodaan ulkomaailmaan vakiona olevan RS-sporttiputkiston kautta. Äänessä on nykytrendin mukaan aavistus teennäisyyttä, mutta kokonaisuutena se on varsin miellyttävä.

Liikkellelähtö tapahtuu vaivattomasti. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii kohtuullisen hyvin, mutta ensimmäisellä vaihteella on havaittavissa aavistuksenomaista nykimistä hitaassa ajossa. Rauhallisessa ajossa kierrokset pysyvät alhaisina vahvan väännön ja nopeasti isommalle vaihtavan vaihteiston ansiosta. Vakiovarustukseen kuuluvan Audi Drive Select -ajotilavalitsimen avulla voi vaikuttaa auton toimintaan. Comfortista Dynamic-tilaan siirryttäessä vaihteisto vaihtaa pari pykälää pienemmälle, avaa pakoputkiston läpät ja moottorin vaste muuttuu huomattavasti terävämmäksi. TT RS muuttuu napin painalluksella leppoisasta kruiserista huomattavasti rajumman tuntuiseksi urheiluautoksi.

Ja myös suorituskyky vastaa vakiota rajummin ulkonäön synnyttämiä odotuksia. TT RS spurttaa lähtöjärjestelmän siivittämänä satasen vauhtiin 3,7 sekunnissa, ja menohaluja piisaa pitkälle tämän ylikin. Mutkaisilla pikkuteillä auto tuntuu ketterältä, mutta viimeisin tuntuma jää hieman etäiseksi kuten kovin yleisesti nykyautoissa. Edeltäjän tapaista varsin helposti esille tulevaa taipumusta aliohjaamiseen ei kuitenkaan ole enää havaittavissa.

Jotta tällaisilla voimareserveillä varustetusta autosta saa kaiken irti, sitä täytyy päästä ulkoiluttamaan oikeassa ympäristössä. Meille tarjoutuikin mahdollisuus päästä ottamaan autosta hieman enemmän irti Jaraman moottoriradalla Madridissa. Nelivetoinen auto etenee kiihdytyksissä vakaasti, mutta vauhdin noustessa vakioalusta alkaa käydä hieman turhan pehmeäksi. Rajummissa jarrutuksissa perä myös hieman hakee eikä turhan kevyeksi tehostettu ohjaus helpota tilannetta, vaikka se onkin suhteellisen tarkka. Autoon on tarjolla myös säädettävä Magnetic Ride -alusta, jota ei valitettavasti ollut tässä yhteydessä mahdollista kokeilla.

Muutamien ratakierrosten jälkeen TT RS:n voi sanoa olevan varsin nopea auto. Sen voimalinja toimii erittäin hienosti, ja viisisylinterinen moottori päästää ilmoille nautinnolliset äänet. Pidon rajoja lähestyessä auto käyttäytyy loogisesti, mikä tekee myös kovaa ajamisesta hauskaa. Riittävän suorituskykyn lisäksi auto tarjoaa myös riittävän mukavuuden arkipäiväiseen ajeluun. Ja toki neliveto on aina hyvä ratkaisu Suomen talvisiin oloihin.

Palaamme TT RS:n pariin kattavamman koeajon merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Ford Fiesta ST – näistä aineksista on hauskuus tehtyEnsituntuma: Honda Civic Type R – se kaikista siisteinEnsituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampiEnsituntuma: Sporttinen Hyundai i30 N lunastaa korkeat odotuksetKoeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin RajuAudin oodi viisisylinterisyydelle – koeajossa Audi TT RS
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä