Automaailma on ollut kiitollinen Audille vuonna 2009 esitellyn uuden viisisylinterisen moottorin ansiosta.
Moottori on tarjonnut värikästä vaihtelua etenkin äänimaailmaltaan kompaktien sporttien nelisylinterisiin moottoreihin verrattuna. Se on myös palkittu useita kertoja kansainvälisellä tasolla Vuoden Moottori -palkinnoilla. Viisisylinterinen kone on nähty paitsi edellisen sukupolven TT RS:n keulalla myös RS 3:n sekä katumaasturi RS Q3:n keulalla.
Nyt esiteltävä uudistunut kone on aiempaa kevyempi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Uuden TT RS:n keulalla esiteltävä kone tarjoaa 2,5-litran iskutilavuudestaan miellyttävät 400 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään aina seitsemänportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle vetävälle pyörälle. Ulkoisesti RS on helppo tunnistaa perusmallistosta huomattavasti isompien ilmanottoaukkojen, kiinteän takaspoilerin ja takadiffuusorin ansiosta.
Auto on pakattu täyteen Audin uusinta tekniikkaa kehittyneistä vedonhallintajärjestelmistä aina viimeisimpiin liitettävyys- ja viihdejärjestelmiin. Palaamme näihin myöhemmin kattavamman koeajon yhteydessä. Ensimmäisenä kiinnostus kuitenkin kohdistuu auton fiilikseen ja siitä pääsimme ottamaan selvää Espanjan Auringon alla.




