Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Ranger Rover Velar – ehkä maailman tyylikkäin SUV

Julkaistu 04.09.2017 21:25
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Range Roverilla on upea historia ja hieno brändi. Usein uuden luominen tällaisessa ympäristössä on haastavaa, mutta Velarin kohdalla on epäilemättä onnistuttu.

Hinta alkaen 78 299 €

Kaikki autoihmiset tietävät tunteen, kun hienon konseptiauton nähdessään sen toivoisi tulevan tuotantoon lähes sellaisenaan. Valitettavan usein käytännöllisyys ajaa kuitenkin tyylikkyyden ohitse, ja konseptiautot muuttuvat merkittävästi ennen päätymistä tuotantoon.

Range Rover Velar on upea ilmestys. Ensivilkaisulla autoa voisi melkein luulla konseptiautoksi. Valmistaja on onnistunut säilyttämään muotokielessä mallisarjalle tyypillisia piirteitä, mutta samalla kokonaisuus on todella tyylikkäästi persoonallinen. Ainakin omaa silmää pyöreä ja puhdas muotoilu miellyttää. Määrätietoisen terävät pokkaukset ja voimakkaat linjat antavat kuitenkin samalla luonnetta kokonaisuudelle. Autoa tekee mieli kävellä ympäri ja katsella eri kulmista erilaisessa valossa.

Sisätiloissakin on mallisisaruksia modernimpi ilme. Keskikonsoli on toteutettu kahdella erillisellä näytöllä. Ylemmän kautta hallitaan multimediajärjestelmiä sekä navigointia, kun taas alemman kautta pystyy säätämään esimerkiksi ilmastointia ja ajoasetuksia. Mittaristo on toteutettu nykytyyliin näytöllä ja se tarjoaa myös personointimahdollisuuksia. Kokonaisuudessaan sisustuksen ilme jatkaa näyttävästi ulkoasun modernin minimalistista, mutta samalla määrätietoista muotoilulinjaa.

Koon puolesta Velar sijoittuu Evoquen ja Sportin väliin. Mittaa autolla on 4,8 metriä, mutta leveys tekee siitä massiivisen ilmestyksen; ilman peilejä auto vie tilaa 1,93 metriä. Tämä tuntuu myös ratin takana etenkin kaupungin ahtailla kaduilla. Sisällä puolestaan on hyvin tilaa. Edessä istutaan tilavissa omissa poteroissaan ja takana keskimittainen mahtuu istumaan hyvin saman mittaisen takana. Myös tavaratila yllättää positiivisesti yli 600 litran tilavuudellaan.

Koeajossa ollut 300-hevosvoimainen ja 700 newtometriä vääntävä V6-diesel kuljettaa Velaria hienostuneesti. Moottori kuuluu vaimeasti sisälle ja muutenkin autossa matkustetaan miellyttävässä hiljaisuudessa. Ajettavuudessa on Range Roverille tyypillistä ylevyyttä ja pehmeyttä, mutta terävät saumat tuntuvat jopa yllättävän terävästi ohjaamossa. Sport-asetuksella ilmajousitus muuttuu todella kovaksi, eikä sillä asetuksella kovin mielellään Suomen tiestöllä ajele.

Ensimmäisten yhteisten hetkien perusteella auto kuitenkin vakuuttaa kokonaisuutena. Ennen kaikkea sen tyylikkyydestä ei ihan helposti saa tarpeekseen, vaan autoa kääntyy monien ohikulkijoiden tapaan katsomaan parkkipaikalta poistuessaan. Palaamme tarkempiin tuntumiin lähiaikoina.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Uusi BMW 3-sarja korjaa edeltäjän heikkouksia, mutta ei tarjoa mullistuksiaEnsituntuma: Peugeot 508 – uusi ja onnistunut reseptiEnsituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksiKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaEnsituntuma: Nissan Micra lähtee rohkeille linjoilleRenault rynnistää laajalla rintamalla – uusin tulokas puhuttelee muotoilullaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:00
    Liikenneturvallisuus

    Poliisi pysäytti auton Turussa – äidiltä älytön selitys vaaralliselle teolle: "Tytär huusi niin kovaa"

  • Eilen15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman

  • Eilen08:40
    Asuminen

    Kattohuoneisto Helsingissä vaihtui pakettiautoon – Peppiina ja Petteri eivät voisi enää elää toisin

  • Eilen06:38
    Sähköautot

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin