Mainos

Enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa? Näistä sitä löytyy

Appelsiinia hehkutetaan yleensä ylivoimaisena C-vitamiinin lähteenä, mutta todellisuudessa C-vitamiinia löytyy muistakin hedelmistä ja vihanneksista – jopa enemmän!

Sadassa grammassa appelsiinia on noin 50 milligrammaa C-vitamiinia, mutta katso, mistä hedelmistä ja vihanneksista löydät tätä vastustuskykyä voimistavaa vitamiinia vielä enemmän.

Papaija

Sadassa grammassa mehukasta papaijaa on 61 milligrammaa C-vitamiinia ja 230 grammassa murskattua papaijaa on sitä jo huikeat 140 milligrammaa. Papaijassa on myös runsaasti A-vitamiinia, folaattia ja ravintokuitua.

Punainen paprika

Värillä on väliä – sata grammaa punaista paprikaa sisältää liki 128 milligrammaa C-vitamiinia, kun taas vihreässä paprikassa sitä on noin 80 milligrammaa.

Parsakaali

Lukuisten muiden terveyshyötyjen lisäksi sadassa grammassa pilkottua parsakaalia on vajaat 90 milligrammaa C-vitamiinia.

Lehtikaali

Tekeekö mieli salaattia? Kokeile lehtikaalia. Sadassa grammassa tätä vihreää lehtivihannesta on 120 milligrammaa C-vitamiinia. Lisäksi tästä superruoasta löytyy runsaasti A- ja K-vitamiineja sekä fytonutrientteja ja kuitua.

Mansikka

Suun saa laittaa makeaksi hyvällä omallatunnolla, sillä sadassa grammassa mansikoita on arviolta noin 60 milligrammaa C-vitamiinia.

Kiivi

Kiivi sopii hyvin ravintorikkaaksi välipalaksi, sillä sadassa grammassa kiiviä on yli 90 milligrammaa C-vitamiinia. Nauti sellaisenaan tai heitä kiivin paloja vaikkapa luonnonjogurtin sekaan.


(MTV3)

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja