Suomi, 2012. Ohjaus: Taneli Mustonen. Käsikirjoitus: Aleksi Hyvärinen, Timo Parvela. Kuvaus: Daniel Lindholm. Leikkaus: Aleksi Raij. Tuotanto: Juha Wuolijoki. Pääosissa: Freja Teijonsalo, Eero Milonoff, Kari Ketonen. Kesto: 81 min. Levittäjä: Snapper Films.
Timo Parvelan Ella-kirjojen sankarit aloittavat nyt elokuvaseikkailunsa. Olikin vain ajan kysymys, milloin tämä askel otettaisiin. Ella ja kaverit perustuu Ella ja Äf yksi -tarinaan, jossa pieni koulu aiotaan pyyhkäistä pois suuren rakennushankkeen tieltä. Ellan luokalla on leppoisa opettaja, jonka on tosin väsymykseltään vaikea pysyä hereillä omilla tunneillaan. Käytännön asioissa hän on aikamoinen tunari.
Formularatasuunnitelman edetessä kohdataan myös kourallinen väärinymmärryksiä. Ikävin tyypeistä, tarinan pahis, on Kari Ketosen näyttelemä kahden lapsen isä ja rakennushanketta sydämettömästi eteenpäin puskeva liikemies. Tosiasiassa miehellä on huono itsetunto, jota hän peittelee ainaisella purkan jauhamisellaan, kalliilla urheilupuvuillaan ja ylimielisellä käytöksellään.
Parvelan kirjat pohdiskelevat komedian kautta ajan ilmiöitä, mutta onneksi elokuvassa ei ole lähdetty liian innokkaasti heittäytymään ajankohtaiseksi. Elokuva on kumarrus yhteen hiileen puhaltamiselle ja ystävyydelle. Tarinan arvomaailma ja toimintatavat kuuluvat menneeseen maailmaan, jossa omasta koulusta ja opettajasta kiinni pitäminen ovat lapsille yhteisiä sydämen asioita. Ötökästä nimeltä Martti tulee yllättäen koulukonfliktin ratkaisija ja pelastaja, sillä luonnonsuojelijat ovat vastustajista ankarimmat.
Ella ja kaverit on aiemmin musiikki-, mainos- ja lyhytelokuvia ohjanneen Taneli Mustosen ensimmäinen kokoillan elokuva. Mustonen käyttää samoja keinoja kuin Mari Rantasila Risto Räppääjässään: on nopeutus- ja hidastuskuvia, mykkäfilmeistä tuttuja ääniefektejä ja tiukkapipoisia opettajia, jotka näyttävät loikanneen vanhoista Suomi-Filmeistä. Kaikki tämä toimii hyvin. Tyypit ovat sopivasti korneja ja tilanteissa on seikkailun ja jännityksen makua. Joulun ja uuden vuoden väliin osuva ensi-ilta arvatenkin toimii, koska tuolloin vanhemmilla on aikaa viedä lapsensa elokuviin. Ensi-iltojen suunnittelu on tietysti tarkkaa matematiikkaa, joka tähtää maksimaaliseen voittoon.
Teksti: Minna Karila