Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ei suosittele ostamaan: Kuluttajajulkaisu teki Teslan uutuusmallista huolestuttavan havainnon

14:45Ensimmäiset Tesla Model 3 -sähköautot luovutettiin asiakkaille
Julkaistu 22.05.2018 14:43

Ville Järveläinen

Teslan tuorein henkilöautomalli, Model 3, ei saanut yhdysvaltalaiselta Consumer Reportsilta ostosuositusta, vaikka autosta löydettiin runsaasti kehuttavaakin.

Pääkuvan video

Ensimmäiset Tesla Model 3 -sähköautot luovutettiin asiakkaille

Model 3 on Teslan ensimmäinen yritys murtautua kohtuuhintaisten sähköautojen markkinoille. Consumer Reportsin mukaan Model 3:n räväkkä kiihtyvyys ja nautinnollinen ajettavuus tekevät siitä vahvan haastajan esimerkiksi BMW:n 3-sarjalle sekä Audi A4:lle. Kehuja irtosi myös pitkästä toimintasäteestä.

Consumer Reportsin arviossa Model 3:n arvosanaa rokottavat kuitenkin sen erittäin pitkä pysähtymismatka hätäjarrutustilanteessa sekä hankalat hallintalaitteet.

tesla model 3
Model 3 on Teslan "koko kansan" sähköauto.Tesla

Jarruissa parannettavaa?

Näistä erityisesti jarrutusmatka tuli testaajille järkytyksenä, sillä Model 3 tarvitsi noin satasen vauhdista pysähtymiseen yli 46 metrin matkan. Se on Consumer Reportsin mukaan heidän testaamiensa nykyautojen heikoin suoritus, ja jopa kaksi metriä enemmän kuin Fordin avolava-auto F-150:llä.

Teslan edustaja kiirehti ilmoittamaan, että heidän omissa testeissään – samoilla renkailla – jarrutusmatkaksi on saatu keskimäärin hieman alle 40 metriä. Valmistaja uskookin eron johtuvan esimerkiksi tienpinnan, sääolosuhteiden tai renkaiden lämpötilan eroista.

Consumer Reports ei kuitenkaan ole ainoa taho, joka on löytänyt Model 3:n pysähtymismatkasta huomautettavaa. Myös Car and Driver kiinnitti asiaan huomiota omassa testissään. 

Model 3:n jarruissa tuntuu olevan runsaasti vaihtelua eri yksilöiden välillä. Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin mukaan valmistaja aikoo perehtyä asiaan, eivätkä he luovuta ennen kuin ratkaisu on löytynyt – tai itse asiassa "ennen kuin Model 3:n jarrutusmatka on lyhyempi kuin muissa edes etäisesti vastaavissa autoissa".

Lähes kaikki kontrollit kosketusnäytöllä

Kiitosta ei Consumer Reportsilta herunut myöskään Model 3:n hallintalaitteista. Sekä perinteinen mittaristo että lähes kaikki fyysiset painikkeet loistavat poissaolollaan. Auton toimintoja hallitaan kojelaudan keskellä olevalta kosketusnäytöltä, josta kuljettajan on myös katsottava nopeutensa.

tesla model 3 interiorOnko ohjaamoa yksinkertaistettu liikaa?Tesla

Erityisen hankalaksi Consumer Reports koki sen, että jopa peilien ja puhaltimien fyysistä asentoa muuttaakseen on kuljettajan käytettävä kosketusnäyttöä. Tämä puolestaan on omiaan häiritsemään kuljettajan keskittymistä.

Ajettavuus tuo mieleen Porschen

Miinuspisteitä jaettiin myös takaistuinten olemattomasta tuesta sekä moottoritienopeuksissa kovaksi yltyvästä tuulenhuminasta. Consumer Reportsin mukaan Model 3:n kilpailijat tarjoavatkin mukavammat oltavat matkustajille. Musk huomautti Twitterissä, että Consumer Reportsin ajama yksilö on peräisin alkuvaiheen tuotannosta ja monet asiat on korjattu sittemmin.

Model 3:n ratin takana sen sijaan on nautinnollista olla. Consumer Reports kiittelee niin auton suorituskykyä kuin ajettavuuttakin, jonka se kertoo tuovan vahvasti mieleen Porsche 718 Boxsterin.

Testaajat myös pääsivät autolla yli 560 kilometriä yhdellä latauksella, mikä on parempi tulos kuin millään Consumer Reportsin aiemmin testaamalla sähköautolla – ja riittänee varmasti myös monille sähköautoskeptikoille.

Lisää aiheesta:

Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"Maistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenTeslan esikoinen sai ison päivityksen: Ratti kuin toisesta maailmasta – näinköhän menee läpi EU:ssa?Tesla korjasi Model 3:n jarruongelmat softapäivityksellä – kritiikkiä tuli ovista ja ikkunoista vasta viikko sittenJenkkitoimittaja vei Tesla Model 3:n ensimmäiselle oikeasti puolueettomalle koeajollePuoli miljoonaa ihmistä jonottaa Teslan uutuusmallia – ensiarviot eivät ainakaan helpota odottamista
TeslaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tesla
  • 3.10.00:01
    Yritykset ja brändit

    Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiöt

  • 15.8.06:31
    Liikennevalvonta

    Kortti lähti kuivumaan ylinopeudesta Norjassa – Tesla-kuski syytti autoaan

  • 24.7.00:03
    Liiketulos

    Elon Muskin Teslalta suurin romahdus yli vuosikymmeneen

  • 23.7.14:14
    Elon Musk

    Muskin poliittiset liikkeet romuttivat Teslan – sähköautojen entinen tähti putosi Euroopassa

  • 12.6.19:26
    Donald Trump

    Ovatko Trumpin ja Muskin välit taas lämpenemässä? Trumpilta sopuisa lausunto