Daimler täräytti pöytään kaikkien aikojen liikevoiton – tulos lähes 9 miljardia

– Vuosi 2015 oli Daimlerille hyvä. Tiedämme kokemuksesta, että huipulle pääseminen on rankkaa, mutta siellä pysyminen vielä rankempaa. Pyrkimyksemme on vakiinnuttaa Daimlerin asema autoalan kärjessä, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche linjaa.

Faktat
Daimler myi ennätykselliset 2,9 milj. ajoneuvoa (+12 %)
Liikevaihto kasvoi 149,5 mrd euroon (+15 %)
Liikevoittoa kertyi ennätykselliset 13,5 mrd euroa (2014: 10,8 mrd euroa)
Nettotulos oli 8,9 mrd euroa (2014: 7,3 mrd euroa)

Daimlerin viime vuosien tuloskehitys osoittaa talousjohtaja Bodo Uebberin mielestä selvästi, että Daimlerin strategia toimii ja yhtiö kasvaa kannattavasti.

– Tuloksemme parani yli kolmanneksella vuodesta 2014, ja vuoteen 2010 verrattuna tulos on melkein kaksinkertaistunut. Liikevaihtomme on kasvanut yli 50 prosenttia viiden vuoden aikana, hän luettelee.

Liikevaihto nousi 15 prosenttia

Daimler myi viime vuonna ennätykselliset 2,9 miljoonaa ajoneuvoa eli 12 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Liikevaihto kasvoi peräti 15 prosenttia 149,5 miljardiin euroon (2014: 129,9 miljardia). Tutkimukseen ja tuotekehitykseen käytettiin 6,6 miljardia euroa (2014: 5,7 mrd.)

Daimlerin liikevoitto oli kautta aikojen paras 13,5 miljardia euroa (2014: 10,1 mrd). Nettotulos oli 8,9 miljardia euroa (2014: 7,3 mrd. euroa). Tulos osaketta kohden nousi 8,08 euroon (2014: 6,51). Huhtikuussa pidettävälle yhtiökokoukselle ehdotetaan osingoksi 3,25 euroa/osake (2,45 euroa/osake), yhteensä 3,48 miljardia euroa (2014: 2,62 mrd. euroa).

Daimler työllisti vuoden 2015 lopussa 284 015 henkilöä, joista 170 454 Saksassa. Yhtiö työllistää noin 6 500 harjoittelijaa eli enemmän kuin joka kolmas autoalan harjoittelupaikka Saksassa on Daimlerilla. Työntekijät palkitaan viime vuoden ennätystuloksesta 5 650 euron tulospalkkiolla (2014: 4 350 e). Tulospalkkio on suurin yhtiön koko historiassa.

Vuoden 2015 tulos toimialoittain

Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, smart ja Mercedes-Maybach) teki 2015 uuden myyntiennätyksen, kun asiakkaille toimitettiin 2 001 400 uutta autoa (2014: 1 722 600). Myynti kasvoi 16 prosenttia ja liikevaihto 14 prosenttia 83,8 miljardiin euroon (2014: 73,6 mrd. euroa). Liikevoittoa kertyi 8,2 miljardia euroa (2014: 5,9 mrd. euroa), missä on parannusta huimat 41 prosenttia. Henkilöautokaupassa erityisen kysyttyjä olivat C-sarja, kompaktiluokka sekä SUV-mallisto.

Daimler Trucks kasvatti myyntiään maailmanlaajuisesti 502 500 ajoneuvoon (2014: 495 700) eli suuremmaksi kuin kertaakaan vuoden 2006 jälkeen. Liikevaihto nousi 37,6 miljardiin euroon (+16 %). Liikevoittoa kertyi lähes 2,6 miljardia euroa (2014: 1,88 mrd. euroa). Myynti veti vahvimmin NAFTA-maissa (Yhdysvallat, Kanada, Meksiko) ja Euroopassa.

Mercedes-Benz Vans teki jälleen uuden ennätyksen, kun myynti kasvoi 9 prosenttia 321 000 Sprinteriin, V-sarjaan, Varioon, Vitoon Vianoon ja Citaniin. Liikevaihto oli 11,5 miljardia euroa (2014: 10,0 mrd. euroa) ja tulos nousi 900 miljoonaan euroon (2014: 682 milj.euroa). Myynnin ja tuloksen paranemiseen vaikutti erityisesti autojen voimakas kysyntä Euroopassa ja NAFTA-maissa.

Daimler Buses myi 28 100 uutta linja-autoa (2014: 33 200). Myynnin pienenemiseen vaikutti erityisesti Brasilian vaikea taloustilanne. Toimialan liikevaihto oli 4,1 miljardia euroa (2014: 4,2 mrd. euroa) ja voitto 214 miljoonaa euroa (2014: 197 milj.euroa).

Uusien mallien odotetaan kiihdyttävän kasvua

Daimler AG ennakoi maailmanlaajuisen henkilöautojen kysynnän kasvavan tänä vuonna 3-4 prosenttia, eniten Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Mercedes-Benz 2020 -kasvustrategian toteuttaminen jatkuu Mercedeksen nuorekkaan ja kaikkien aikojen kiinnostavimman automalliston siivittämänä.

Vuonna 2016 Mercedes-Benz julkaisee uutuuksia, kuten uuden sukupolven GLS (ent. GL), C-sarjan Coupé ja Cabriolet-avomalli, S-sarjan avomalli sekä uudet SL ja SLC. Vuoden kaupallisesti tärkein tuote on kokonaan uusi E-sarja, joka vie Mercedeksen pitkälle kohti täysin autonomista autoilua.

Plug-in-hybridimalliston laajentaminen jatkuu niin, että ladattavia hybridimalleja on vuonna 2017 tarjolla jo kymmenen kappaletta – tuplasti enemmän kuin nyt. Mercedes-Benzin odotetaan kasvavan voimakkaimmin Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja läntisessä Euroopassa.

Smart-mallisto laajenee keväällä Fortwo avomallilla, sekä kesällä fortwon ja forfourin Brabus-tehoversioilla. Vuoden lopulla kaikista Smart-malleista saadaan tarjolle myös täyssähköversiot.

Lähde: Veho

Lue myös:

    Uusimmat