C-sarjan hybridi vakuuttaa

Tähän asti suosikkini C-sarjan Mercedeksen moottoreista on ollut 220 BlueTec -diesel, mutta ensi keväällä Suomeen saapuva 300 BlueTec Hybrid tuntui vieläkin paremmalta. Mercedeksen tapa naittaa pieni 27-heppainen sähkömoottori 4-sylinterisen ja taloudellisen dieselin jatkeeksi on kokonaisratkaisuna fiksu. Nakuttaja on sama 2,1-litrainen ja 204-heppainen versio kuin 250 BlueTecissä. Mukavasta yhteistehosta ja ripeästä suorituskyvystä huolimatta hybridi menee vähällä: ilmoitettu yhdistetty kulutus on 3,6 litraa ja CO2-arvo 94 g/km.

Se ei ole kuitenkaan varsinaisesti tämän auton juttu, vaan jippo löytyy sähkömoottorin 250 Newtonmetrin lisäpotkusta heti tyhjäkäynnistä lähtien. Moottori on siis selvästi eloisampi ja herkemmin kaasuun reagoivampi kuin perusdiesel. Sähkömoottorin voimin voi lähteä esimerkiksi liikeelle liikennevaloista, ja sähkömoottori tulee mukaan vasta vauhdin kasvaessa. Polttomoottori myös sammuu tasakaasulla hitaammin ajettaessa. Dieselin sammumista ja käynnistymistä ei meinaa edes huomata.

Muuten voimalinja ei toimi aina yhtä sivistyneesti kuin pelkässä polttomoottoriversiossa, ja se on oikeastaan ainoa hybriditekniikasta aiheutuva miinus. Ja jos joku on sitä mieltä, että hybridi tarvitsee isomman akun ja hieman tehokkaamman sähkömoottorin, heille tarjotaan niin ikään keväällä pistokkeesta ladattava versio.

Lue myös:

    Uusimmat