Brittiopettaja havaitsi huolestuttavan ilmiön – 10-vuotias ei tiennyt, mikä on sorsa: "Melko äärimmäisiä esimerkkejä..."

Opettaja Kim Leathley yllättyi, kun hänen 9-vuotias oppilaansa ei tiennyt, mikä "meri" on. Vastaavat tapaukset kertovat, ettei lasten luontotietämys nykyaikana ole itsestäänselvyys.

Opettaja Kim Leathley sai 9-vuotiaalta oppilaaltaan erikoisen kysymyksen viedessään lapsia vierailulle paikalliseen akvaarioon. Kun luokka taivalsi kohteeseen Englannin Blackpoolissa, lapsi kysyi Kimiltä "mikä tuo on" ja osoitti aaltoilevaa merta. 

Kävi ilmi, ettei hän ollut nähnyt merta aiemmin.

Tilanne oli yllättävä, sillä koulu sijaitsee vain muutaman kadunkulman päässä rannalta, kertoo BBC.

Toinen lapsi ei tiennyt, mikä on ankka

Kimin mukaan tapaus ei kuitenkaan ole edes ainoa laatuaan: eräs 10-vuotias oli sorsan nähdessään kysynyt "mikä tuo on"; toinen oppilas näki pellolla lehmiä ja totesi "katsokaa noita hevosia".

– Kouluna olemme hyvin rakennetulla alueella Blackpoolissa. Olemme saaneet melko äärimmäisiä esimerkkejä lapsista ja heidän suhteestaan luontoon, Kim kuvailee.

Kimin mukaan monilla alueen vanhemmilla ei ole autoa tai varaa julkiseen liikenteeseen, jolla päästäisiin luontokohteisiin.

Ilmiö ei ole uusi – kyselyssä yksi viidestä ei tiennyt, mistä munat tulevat

Ilmiö ei ole uusi. Panasonic UK:n vuoden 2017 kyselyssä 20 prosenttia lapsista ei tunnistanut vadelmaa, vaikka moni oli syönyt sellaista viimeisen viikon aikana, kertoo Daily Mail.

Kolmasosa tuhannen lapsen testiryhmästä ei osannut tehdä eroa mangon ja omenan välillä: yksi viidestä ei tiennyt, että munia munii eläin, kuten kana.

Lapset tunnistivat helpommin ruokia, joista on olemassa emoji. Esimerkiksi munakoiso ja avokado olivat tuttuja.

Vuonna 2017 Cadbury'sin kyselyssä 12 prosenttia 4–8-vuotiasta brittilapsista ei tiennyt, että lehmä sanoo "muu". Yksi kymmenestä luuli lehmän olevan kissan kokoinen; saman verran lapsista oletti lehmän olevan kaksikerroksisen bussin kokoluokkaa.

Suomalaisväitös vuodelta 2017 löysi samankaltaisia viitteitä

Oulun yliopiston vuoden 2017 väitöstutkimuksen mukaan yli kolmasosalla suomalaisista alakoululaisista on heikko käsitys ruoantuotannosta.

Monilla oppilailla mielikuva maatilasta on romantisoitunut, tai maatila koetaan jonkinlaisena eläintarhana. Kaikki koululaiset eivät myöskään tienneet, mistä maito tulee.

"Yritämme kouluna saada lapset kunnioittamaan ja ihailemaan luontoa"

Kimin koulussa on nyt aloitettu luontoprojekti, jossa ajatuksena on tuoda luonto oppilaiden luo ja samalla parantaa heidän ryhmätyötaitojaan, itsetuntoaan ja sosiaalisia kykyjään.

 – Yritämme kouluna saada lapset kunnioittamaan ja ihailemaan luontoa, jotta he kasvaessaan ymmärtävät luonnon ja planeettamme suojelemisen merkityksen ja tärkeyden.

Osa koulun tunneista pidetään ulkona, minkä lisäksi lapset esimerkiksi tutkivat lammikoiden eläimistöä. Moni lapsi onkin nauttinut luontoon tutustumisesta.

– Yksi tyttö sanoi "rakastan löytää uusia otuksia". Toinen selitti: "Kun olen ulkona, se ei tunnu opiskelemiselta, koska se on niin hauskaa, ja tunnen, miten aivoni kasvavat", Kim kuvailee.

Katso myös: Millainen on köyhän lapsen kesäloma – vietetäänkö aikaa enää taloyhtiön pihassa muiden kanssa leikkien, entä pitääkö lapsille "järjestää ohjelmaa"?

Mitä köyhä lapsi tekee kesällä? 16:48

Lue myös:

    Uusimmat