Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Britit pätkivät suomalaiset nettiruokaostoksissa - Tätä mieltä on asiantuntija

Lehtikuva
Julkaistu 29.09.2014 15:44

MTV UUTISET

Vaikka suomalaiset ostavatkin jo useita tuotteita netistä, ruoka-ostoksia tehdään edelleen verkosta vähän. 

Kauppa-ketjut pyörittävät nettikauppaa tappiolla, ja suunnittelevat uusia keinoja houkutella ihmisiä palveluiden pariin.

Suomessa ruuasta ostetaan vain vajaa prosentti netistä. Britanniassa määrä on paljon suurempi, noin 4-5 prosenttia.

Verkko-kauppaa tutkinut Arhi Kivilahti kertoo MTV Uutislivessä eron selittyvän sillä, että Britanniassa verkkokauppaa on tehty jo hyvin pitkään. Merkittävä päivittäistavaraketju Tesco on rakentanut verkkokauppatoimintaansa kärsivällisesti.

Suomessa päivittäiskauppa on keskittynyt pitkälti kahdelle ketjulle. Kivilahden mukaan kilpailun puute ei suoranaisesti haittaa ruuan nettikaupan kehittymistä.

-Englanti on ehkä kaikkein kansainvälisin ja kilpailluin ruokakauppamarkkina ja silti Tesco käytännössä hyvin pitkään yksin vastasi siitä kehittämisestä ja edelleen sillä on melkein puolet markkinasta, toteaa Kivilahti.

 Suomessa kehitetään nyt kahta mallia: Perinteistä Brittimallia eli ruoka-kassin voi tilata kotiin, ja  Ranskassa suosittua mallia, jossa tehdään tilaus ja noudetaan valmiiksi pakattu ostoskassi.

Kivilahden mukaan ”tilaa ja nouda” -malli on lyhyellä aikavälillä selvästi menestyskelpoisempi Suomen kaltaisella markkina-alueella, jossa myyntimäärät ovat pienempiä.

Suomessa valmiiksi verkossa kerätyn ruokakassin noutopalvelu maksaa noin viisi euroa. Ruokatilauksen kotiinkuljetus maksaa noin tuplasti enemmän.

Kivilahti uskoo, että ”tilaa ja nouda” -ratkaisujen avulla netin ruokakauppamarkkinoita pystytään paremmin kasvattamaan ja tekemään kannattavaksi. 

Lisää aiheesta:

Helsinkiläisen ruokakaupan kellarissa on järjestelmä, jota tullaan hämmästelemään Yhdysvalloista astiK- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaKorona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Suomi on hylättyjen kyläkauppojen maa – teknologiayritykset tarjoavat futuristista ratkaisuaVerkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin kovia
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 08:15
    Venäjä

    Laaja droonihyökkäys Moskovaan

  • Eilen22:49
    Ruotsi

    Ruotsin kantaverkkoyhtiö tietomurron kohteena – hakkeriryhmä uhkaa julkaista dataa

  • 25.10.18:00
    Valokuvaus

    Viiden vuoden työ palkittiin – näin upea otos palkittiin vuoden luontokuvana!

  • 25.10.12:55
    OP

    OP:n palvelut katkolla viikonloppuna

  • 25.10.12:35
    Sudet

    Jouni kuvasi harvinaisen hetken: Kuusi sutta pellolla