Britit pätkivät suomalaiset nettiruokaostoksissa - Tätä mieltä on asiantuntija

Vaikka suomalaiset ostavatkin jo useita tuotteita netistä, ruoka-ostoksia tehdään edelleen verkosta vähän. 

Kauppa-ketjut pyörittävät nettikauppaa tappiolla, ja suunnittelevat uusia keinoja houkutella ihmisiä palveluiden pariin.

Suomessa ruuasta ostetaan vain vajaa prosentti netistä. Britanniassa määrä on paljon suurempi, noin 4-5 prosenttia.

Verkko-kauppaa tutkinut Arhi Kivilahti kertoo MTV Uutislivessä eron selittyvän sillä, että Britanniassa verkkokauppaa on tehty jo hyvin pitkään. Merkittävä päivittäistavaraketju Tesco on rakentanut verkkokauppatoimintaansa kärsivällisesti.

Suomessa päivittäiskauppa on keskittynyt pitkälti kahdelle ketjulle. Kivilahden mukaan kilpailun puute ei suoranaisesti haittaa ruuan nettikaupan kehittymistä.

-Englanti on ehkä kaikkein kansainvälisin ja kilpailluin ruokakauppamarkkina ja silti Tesco käytännössä hyvin pitkään yksin vastasi siitä kehittämisestä ja edelleen sillä on melkein puolet markkinasta, toteaa Kivilahti.

 Suomessa kehitetään nyt kahta mallia: Perinteistä Brittimallia eli ruoka-kassin voi tilata kotiin, ja  Ranskassa suosittua mallia, jossa tehdään tilaus ja noudetaan valmiiksi pakattu ostoskassi.

Kivilahden mukaan ”tilaa ja nouda” -malli on lyhyellä aikavälillä selvästi menestyskelpoisempi Suomen kaltaisella markkina-alueella, jossa myyntimäärät ovat pienempiä.

Suomessa valmiiksi verkossa kerätyn ruokakassin noutopalvelu maksaa noin viisi euroa. Ruokatilauksen kotiinkuljetus maksaa noin tuplasti enemmän.

Kivilahti uskoo, että ”tilaa ja nouda” -ratkaisujen avulla netin ruokakauppamarkkinoita pystytään paremmin kasvattamaan ja tekemään kannattavaksi. 

Lue myös:

    Uusimmat