Ayrton Sennan tragediassa riipaiseva sivujuoni – Ferrari-pomo palasi tapaukseen, jota hän yhä katuu

8:10
Videolla C Moren F1-studio muistelee Ayrton Sennaa, jonka kuolemasta tuli tuolloin kuluneeksi 25 vuotta.

Pitkään Ferrarin pomona toiminut Luca di Montezemolo muisteli tuoreessa Sky Italian haastattelussa yhtä hänen uransa synkintä tapausta. Di Montezemolo kertoi taustan sille, mitä hänen ja legendaarisen Ayrton Sennan välillä tapahtui vuonna 1994.

Samaisena vuonna Senna, kolminkertainen maailmanmestari, oli hypännyt McLarenilta Williamsille.

Isoin odotuksin ikoniseen F1-talliin vaihtanut Senna ei kuitenkaan tuntenut oloaan kotoisaksi. Brasilialaislegenda valitteli sitä, miten hän ei saanut kunnon tuntumaa "tärisevään" Williamsin autoon.

Tämä johti tuskastumiseen.

Ferrarin tuolloinen pääjohtaja Luca di Montezemolo paljasti jo aiemmin, että Senna halusi ”epätoivoisesti pois Williamsilta”. Di Montezemolon mukaan Senna esitti toiveen siitä, että hän voisi vaihtaa Ferrarille.

Sky Italian haastattelussa 72-vuotiaalta di Montezemololta kysyttiin, että mitä hän katuu eniten Ferrari-vuosiltaan?

– Sitä, etten tehnyt sopimusta Sennan kanssa, di Montezemolo myönsi, ja palasi tapauksen taustoihin:

– Hän (Senna) tuli käymään luolani Bolognassa ennen Imolan kolaria. Hän sanoi, että hän haluaa ajaa meillä – maksoi mitä maksoi. Ja että hän haluaa lähteä Williamsilta.

– Sovimme, että puhumme uudelleen Imolan jälkeen. Mutta sitten tapahtui se, mitä tapahtui.

– Olisin ollut iloinen, jos hän olisi siirtynyt meille, di Montezemolo sanoo jälkikäteen.

Vuoden 1994 Imolan osakilpailu on yksi formulahistorian traagisimmista. Saman viikonlopun lauantaina F1-varikko pysähtyi, kun itävaltalainen tulokaskuljettaja Roland Ratzenberger ajautui rajusti päin ratavalleja. Ratzenberger kuoli kolarin aiheuttamiin vammoihin.

Tämän jälkeen moni kuljettaja vaati, että sunnuntain kisa pitäisi perua turvallisuusriskien takia. Kilpailu päätettiin kuitenkin aloittaa, vaikka esimerkiksi Senna oli ilmoittanut omasta epävarmuudestaan.

Kilpailun seitsemännellä kierroksella Senna menetti autonsa hallinnan, päätyen yli 200 kilometrin tuntinopeudella päin ratavalleja. Senna sai rytäkässä päävamman, eikä häntä voitu enää pelastaa.

Di Montezemolo toimi Ferrarin pääjohtajana aina vuoteen 2010 saakka.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja