F1-legenda Ayrton Sennan kohtaloksi muodostunut Imolan radan Tamburello-mutka oli huolenaiheena jo kauan ennen brasilialaisen traagista kuolemaa. Senna halusi keskustella samassa mutkassa loukkaantuneen Gerhard Bergerin kanssa jo viisi vuotta aiemmin.
Videolla Gerhard Bergerin raju onnettomuus Imolassa vuonna 1989.
San Marinon GP-viikonloppu vuonna 1994 muistetaan F1-historian traumaattisimpana tapahtumana, kun useiden muiden vaaratilanteiden lisäksi radalla koettiin Roland Ratzenbergerin ja Ayrton Sennan kuolemaan johtaneet ulosajot.
Sennan kohtalonpaikaksi muodostunut Tamburello-mutka ja varsinkin sen ulkoreunaa rajaava betonimuuri olivat kuljettajien keskusteluissa jo vuonna 1989 Gerhard Bergerin ihmepelastumisen jälkeen. Berger sai pahoja palovammoja Ferrarinsa osuttua lähes täydessä bensalastissa seinään hurjalla nopeudella.
Berger oli paikalla myös Sennan saadessa surmansa viisi vuotta myöhemmin. Itävaltalaiskuljettajaa kaduttaa, ettei asialle oltu tehty mitään silloin, kun se olisi ollut vielä mahdollista.
– Roland Ratzenbergerin poismenon jälkeen tapasimme toisemme aamulla Imolassa. Hän sanoi minulle, että meidän täytyy kokoontua ja parantaa lajin turvallisuutta. Sovimme, että mietimme tämän kisan jälkeen, miten lähestymme asiaa, Berger muistelee F1.comin -podcastissa.

