Avoautokauden avajaiset – koeajossa Fiat 124 Spider

Fiat palautti viime vuonna mallistoonsa legendaarisen nimen, kun 124 Spider täydensi italialaismerkin mallistoa. Selvitimme, miten tämä japanilaisia sukujuuria omaava italo pärjää Suomen keväässä.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Vaihteistosta
  • Alustan mukavuudesta

Emme tykänneet

  • Tasauspyörästön lukon puutteesta
  • Ohjaamon vähäisestä säilytystilasta
  • Sisämelusta

Hinta alkaen 34 994 €
Koeajoauto 43 024 €

Avoautoilu on tunteisiin vetoavaa hommaa. Se tarjoaa fiilistä, jota kovakattoisilla urheiluautoillakaan ei saavuta. Ympäröivän maailman äänet ja tuoksut ovat aivan eri tavalla läsnä, minkä lisäksi myös oman auton äänimaailma on esillä ainutlaatuisella tavalla. Puhumattakaan lämpimän kesäilman tuulahduksesta, joka on läsnä kirjaimellisesti.

Avoautoja on moneen lähtöön aina mukavista luksusautoista urheilullisiin ja kaksipaikkaisiin roadstereihin. Fiat 124 Spider lukeutuu jälkimmäiseen joukkoon. Kyseisellä nimellä on kunnioitettava historia, joten paineet uutta mallia kohtaan ovat varsin korkeat.

Ja jottei uudelle markkinalle lähdettäisi soitellen sotaan, on Fiat ryhtynyt tämän mallin tapauksessa yhteistyöhön alan menestyneimmän yksilön kanssa. 124 Spider nimittäin pohjautuu perusrakenteeltaan maailman myydyimpien avoautojen joukkoon lukeutuvaan Mazda MX-5:een. Tämä ei juurikaan näy ulkonäössä kompaktia kokoa ja mittasuhteita lukuun ottamatta. Molemmilla on oma tyylinsä ja Fiatiin on selkeästi haettu muskelimaisempaa ilmettä.

Fiat on Suomen markkinoilla aina varustettu 140 hevosvoimaa tarjoavalla 1,4-litraisella turboahdetulla bensakoneella. Nykypäivänä tällainen lukema ei juuri herätä tuntemuksia, mutta olennaisempaa onkin auton pieni omamassa; vakaan kilahtaa vain reilut 1 100 kiloa.

Ja juuri tämä on avainasemassa auton hauskaan ajettavuuteen. Alusta tuntuu alkuun turhankin pehmeältä, mutta pintapehmeyden alta löytyy kuitenkin erittäin loogisesti toimiva kokonaisuus. Eli juuri sellainen alusta, jota toivoisi nykypäivänä useampaan autoon. Alustan lisäksi ohjaukselle täytyy jakaa kiitosta. Se on tarkka ja sopivasti välitetty, ja myös tunto on saatu säilymään hyvänä. Vauhdikkaammassa ajossa kuitenkin tasauspyörästön lukon puute nousee ikävästi esille. Maailmalla myytävään Abarth-malliin se kuuluu jopa vakiovarusteena, joten sellaisen asentaminen jälkiasenteisena ei liene kovin suuri ongelma.

Fiat 124 Spiderissa kiteytyy hienosti avo- ja urheiluautojen hauskuus. Kaikki ei ole tehosta kiinni, vaan suuremmassa roolissa on auton keveys ja balanssi. Spider tarjoaa nautiskelijalle kunnon annoksen tunnelmaa, ja kaiken lisäksi piskuinen avoauto herättää selkeästi iloa ohikulkijoissa. Ja huonon sään tullen manuaalisesti operoitava katto nousee sekunnissa, eikä se juurikaan verota ajamisen hauskuutta. Tästä on hyvä jatkaa kevättä!

MIKÄ Fiatin painos legendaarisesta avoautosta.

KENELLE Avoautoilijalla, joka haluaa nauttia myös näppärästä ajettavuudesta.

AJETTAVUUS Fiat 124 Spider pohjautuu Mazda MX-5:een. Lähtökohta on tunnetusti hyvä, eikä Fiat tuota pettymystä. Mazdaan verrattuna alustan säätö on hieman jämäkämpi, joka miellyttää ainakin allekirjoittanutta. Tästä huolimatta auto kallistelee varsin reilusti, mutta kaikki liikkeet ovat kuitenkin hallittuja. Miellyttävimpänä piirteenä alustan säätö tarjoaa myös mukavuutta, mikä ei tämän kokoluokan autoissa ole itsestäänselvää.

SUORITUSKYKY Spiderin pitkän keulan uumenista löytyy konsernin muistakin tuotteista tuttu 1,4-litrainen turbokone. Sinänsä 140 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä liikuttavat vain noin 1 100 kilon painoista autoa kevyesti, mutta ajo-ominaisuudet sallisivat enemmän. Etenkin tehokas vetoalue jää valitettavan kapeaksi, ja menohalut jättävät vaativamman kuljettajan hieman kylmäksi. Myös tasauspyörästön lukon puute tulee esille vauhdikkaamassa ajossa, kun pieni leikittely tyssääkin vain toisen takarenkaan sutimiseen. Ajamiseen tuo kuitenkin oman nautintonsa erittäin täsmällinen ja lyhytliikkeinen vaihteisto, jonka käyttäminen on nykypäivänä puhdasta iloa.

TILAT 124 Spider on sisätiloiltaan erittäin kompakti ja karsittu. Säätövarat riittävät keskimittaisella, mutta penkin pituussäädön vara tulee vastaan yllättävän nopeasti. Apukuljettajan puolella myös jalkatilan kapeus pakottaa istumaan hieman vinossa, mikä ei ole pitemmällä matkalla kovin miellyttävää. Tavaratilaa on muihin tiloihin nähden hyvin, mutta pientä säilytystilaa ohjaamossa voisi olla enemmänkin.

MALLISTO Suomessa 124 Spider on tarjolla vain kyseisellä voimalinjalla, mutta kahdella eri varustetasolla. Isommilla markkinoilla on tarjolla Abarth-nimellä varustettu malli, joka tarjoilee 170-hevosvoiman turvin raikkaampaa menoa.

Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Lounge
Polttomoottori
1 368 cm3, R4 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 217 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 054 mm, leveys 1 740 mm, korkeus 1 233 mm, akseliväli 2 310 mm
Omamassa 1 125 kg
Tavaratila 140 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat