Autovalmistaja vakuuttaa: 16-sylinteriset moottorit eivät ole menossa minnekään vielä pitkään aikaan

Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan 0:31
Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 -osaisen Chiron-rakennussarjan.

Bugatti uskoo, että sen käyttämälle hirviömäiselle 16-sylinteriselle moottorille on kysyntää läpi koko vuosikymmenen.

Bugatti on hyödyntänyt Volkswagen-konsernin kehittämää WR16-moottoria autoissaan siitä lähtien, kun alkuperäisen Veyronin tuotanto käynnistyi vuonna 2005.

8,0-litraisesta ja 16-sylinterisestä WR16:sta otettiin Veyronissa irti 987 hevosvoimaa, mutta Bugatti Chiron Super Sport 300+:ssa siitä lähtee jo mielipuoliset 1 578 hevosvoimaa.

W16 elää ja voi hyvin

Brittiläisen Autocar-julkaisun haastattelema Bugatti-pomo Stephan Winkelmann vakuuttaa, ettei W16 ole katoamassa sen autoista mihinkään, vaikka ranskalaisvalmistajan onkin huhuttu suunnittelevan huomattavasti Chironia halvempaa, mahdollisesti sähkömoottoreihin luottavaa superautoa.

Winkelmannin mukaan W16 ei ole vielä elämänsä ehtoopuolella. Hän myös kertoi, kuinka Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess ymmärtää 16-sylinterisen moottorin arvon, sillä ranskalaisten missio maailman kalleimpiin lukeutuvien urheiluautojen valmistajana on aivan toisenlainen kuin sen emokonsernin muilla brändeillä.

Winkelmann uskookin, että WR16 on tulevaisuuden keräilyharvinaisuus.

– Kun superautot sähköistyvät, niiden akustoja tullaan vaihtamaan, eivätkä ne ole enää sen jälkeen alkuperäisessä kunnossaan.

– Polttomoottorin arvo sen sijaan tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Ihmiset ostavat Bugatteja, koska he haluavat nauttia äärimmäisestä suorituskyvystä, mutta myös siksi, että se on oikeasti sijoitus, Winkelmann vakuuttaa.

Eikä Winkelmann väärässä olekaan. Sekä EB110:n että sen korvanneen Veyronin hinnat ovat vahvasti ylöspäin, eikä ole mitään syytä olettaa, etteikö niin kävisi myös Chironille erikoisversioineen – ja miksei vielä Chironin seuraajallekin.

Lähde: Autocar

Lue myös:

    Uusimmat