Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Auton omistaminen muuttuu – uusi auto ajoon kuukausimaksulla

Julkaistu 05.03.2018 08:55
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Suomessa ajetaan tunnetusti vanhalla autokannalla. Omistamisen lisäksi markkinoilta löytyy uusia yksityisille kuluttajille suunnattuja rahoitusmalleja, jotka voisivat mahdollistaa monille uudella autolla ajamisen.

Auto on Suomessa keskimäärin asunnon jälkeen kotitalouksien toiseksi suurin hankinta. Asunnon tavoin moni haluaa omistaa auton, vaikka se ei lähtökohtaisesti ole kovin järkevä sijoitus. Onhan kyseessä samalla myös kulutushyödyke, joka kuluu käytössä ja samanaikaisesti markkinoille virtaa jatkuvasti uutta teknologiaa.

Suomen autokanta on Euroopan mittakaavalla vanhaa, ja viime vuonna henkilöautojen keski-ikä nousi jo 12 vuoteen. Uusiin autoihin verrattuna tuon ikäiset autot paitsi rasittavat ympäristöä huomattavasti enemmän, eivätkä ne pysty tarjoamaan läheskään samaa turvallisuutta. Myös mukavuus ja varustelumahdollisuudet ovat kehittyneet huomattavasti muutamien viime vuosien aikana.

Vuonna 2017 Suomessa ensirekisteröitiin yhteensä 118 583 uutta henkilöautoa.

Suomessa suosittu oman auton omistaminen ei myöskään ole halpaa. Etenkin uudehkoista autoista puhuttaessa yksi suurimmista kulueristä on arvonalenema, joka jää helposti taka-alalle kustannuksia pohdittaessa. Autoilun vuotuisia kustannuksia laskettaessa täytyy muistaa myös huomioida vuosittaiset ja sitä harvemmat kustannuserät kuten vakuutukset, verot, renkaat ja huollot puhumattakaan yllättävistä menoeristä. Vasta kaikkien erien huomioimisen jälkeen voi laskea realistiset autoilun kuukausikohtaiset kustannukset.

Tässä kohtaa tasaisesti suosiotaan kasvattavat kuukausierätuotteet tuovat kuluttajalle mielenkiintoisen ja hyvin ennakoitavan vaihtoehdon autoiluun. Isoimpina eroina suomalaisten suosimaan osamaksukauppaan on esimerkiksi se, ettei auto siirry sopimuksen päätteeksi kuluttajan omistukseen. Kuukausierät pohjautuvatkin pitkälti sopimusta tehdessä laskettuun auton hyvityshintaan sopimuskauden päätteeksi. Lisäksi sopimuksiin on mahdollista sisällyttää muun muassa huollot ja vakuutukset, jolloin autoilun isoimmat kustannukset ovat selkeästi paketoituna.

Tieliikenteessä olevien autojen keski-ikä vuonna 2017 oli 12 vuotta.

Myös takaisinostosopimuksen sisältäviä kuukausierätuotteita kokeilleet kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä kokemuksiinsa.

– Niille ihmisille, jotka ovat tottuneet näihin kuukausierätuotteisiin, on vaikea enää myydä omaa autoa, toteaa Suomen suosituimpiin lukeutuvia autoja, Skodaa ja Nissania, myyvän Arita Herttoniemen toimitusjohtaja Tomi Orava.

Etenkin näiden ratkaisujen vaivattomuus ja ennakoitavuus viehättävät ihmisiä. Kuluttajan tarvitsee käytännössä pitää huoli siitä, että tankissa on sopivaa polttoainetta, tai akussa virtaa, ja esimerkiksi sopii ajankohdat renkaiden vaihdoille ja huolloille. Ennakoitavuus kiinteän kuukausierän muodossa puolestaan helpottaa talouden suunnittelua, eikä osamaksukaupan tapaan kuluttajalla ole kannettavanaan riskiä auton jälleenmyyntiarvosta.

Suomessa pitäisi ensirekisteröidä vuosittain noin 145 000 uutta henkilöautoa, jotta autokannan ikääntyminen saataisiin pysäytettyä.

– Tällaiseen aikaan kuukausieräauto on paras mahdollinen, summaa Tomi Orava.

Jälleenmyyntiarvojen haastavan ennustettavuuden lisäksi Orava viittaa kommentillaan esimerkiksi epävarmuuteen erilaisten polttoainelaatujen ja vaikkapa autoveron käyttäytymiseen tulevaisuudessa.

Monet autoliikkeet ovat hiljalleen alkaneet tarjota tällaisia tuotteita, ja Orava kehottaakin kysymään perinteisen osamaksusopimuksen lisäksi tarjousta takaisinostosopimuksella. Verkkopalveluista pystyy myös tekemään alustavaa vertailua, ja esimerkiksi Suomen suurin autorahoittaja Santander tarjoaa omaa palveluaan yksityiskuluttajille. Alla näet esimerkin Santanderin All in One -ratkaisusta, johon on mahdollista sisällyttää käytännössä kaikki autoilun kustannukset polttoainetta lukuunottamatta.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio ja kuvankaappaus Santanderin verkkosivuilta

Lue myös:
Alkuvuoden autokauppa käyntiin vauhdikkaasti – vuosi avattiin ennätyslukemilla
Alkuvuoden rekisteröinnit viime vuotta edellä – helmikuun luvuissa pientä miinusta​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Nytkö löytyi avain Suomen autokannan nuorentamiseen? – "Kotitaloudet vaihtaisivat autojaan useammin, jos..."Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaOnko tämä tuote tullut Suomen autokauppaan jäädäkseen? "Kannattaa miettiä huolella, ettei loppumetreillä tule yllätyksiä"Ensimmäistä kertaa Suomeen: Käytetty auto vakuutettuna kiinteään kuukausihintaan, ei määräaikaisuutta – tässä hintahaarukkaHankkisitko auton sittenkin rahoituksella? 5 syytä, miksi se kannattaaOsto, osamaksu, vai leasing? Tämän verran auto maksaa eri vaihtoehdoilla
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras