Automyyjä Otto Nyström otti oppia asuntokauppiaista ja brändäsi itsensä – näin paljon kärryjä liikkuu somen kautta

2:21
Oletko ostamassa käytettyä autoa? Tässä automyyjän vinkit pahimpien sudenkuoppien välttämiseksi.

Sosiaalinen media ja internet yleisestikin ovat muuttaneet tapaa, jolla ostamme asioita. Vaikka esimerkiksi auto hankitaan useimmiten edelleen autoliikkeestä, voi alkusysäys tapahtua vaikkapa Facebookissa kavereiden kuulumisia selatessa. Myyjien kilpaillessa asiakkaista myös muualla kuin varsinaisella työpaikallaan, ovat monet päätyneet myös markkinoimaan itseään ja osaamistaan myyntilattioiden ulkopuolella.

Henkilöbrändäys on trendikäs sana, joka herättää tunteita sekä puolesta että vastaan. Vaikka kyseessä ei ole mikään uusi ilmiö, on sosiaalinen media tehnyt henkilöbrändin rakentamisesta aiempaa helpompaa.

Varsinaisesti termillä viitataan oman ammatillisen osaamisen esilletuomiseen sekä muista erottumiseen. Jokaisella ihmisellä on tavallaan olemassa jo henkilöbrändi, mutta tietoisessa itsensä brändäämisessä on pohjimmiltaan kyse halutun mielikuvan välittämisestä joko tulevalle työnantajalle, bisneskumppanille tai – kuten tässä tapauksessa – asiakkaalle.

Etua etenkin provikkatyössä

Helsinkiläinen Otto Nyström on yksi sosiaalista mediaa työssään hyödyntävistä automyyjistä. Hän pyrkii tavoittamaan asiakkaita muuallakin kuin autoliikkeen myyntilattialla eli käytännössä saamaan asiakaskontakteja somen kautta olemalla helposti tavoitettavissa ajasta ja paikasta riippumatta.

Nyström kertoo, ettei osaa sanoa somen kautta tulleiden kauppojen kokonaismäärää, mutta sanoo niitä kertyvän vuositasolla noin kymmenkunta.

Pian vuosikymmenen alalla ollut Nyström uskoo, että automyyjät voisivat hyödyntää sosiaalisen median kanavia nykyistä paremminkin. Kian suomalainen maahantuoja haastatteli Nyströmiä henkilöbrändäämisestä.

– Alalla toimitaan pääsääntöisesti provisiopalkalla samoin kuin asuntokaupassa, jossa lähes kaikki välittäjät brändäävät itsensä sosiaalisessa mediassa, "Otto Automyyjänä" somessa esiintyvä Nyström sanoo Kian tiedotteessa.

Henkilöbrändin ylläpito voi pidentää työpäivää

Vaikka miehen työpäivät kuluvatkin pääosin autoliikkeessä, ei hän työskentele kellokortti kaulassa.

– Tyypillinen päivä alkaa aamulla ennen kello 9:ää ja kestää noin kello 18:aan asti. Teen itse kuitenkin töitä yrittäjäasenteella, joten päivä saattaa helposti jatkua kotona illalla. Samoin aamut kuluvat puhelimessa ennen liikkeeseen saapumista, neljän lapsen isä kertoo tiedotteessa.

Lähde: Kia

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja