Autot ovat seisseet tänäkin vuonna tavanomaista pidempiä jaksoja käyttämättöminä. Etätyöt ovat vähentäneet ajamista, ja matkat ovat usein lyhyitä. Kumpikin ilmiö rasittaa akkua enemmän kuin normaali ajokäyttäytyminen.
Akkupalveluita tarjoava suomalainen CTEK muistuttaa tiedotteessaan, että auton akku ei pidä pitkistä seisontajaksoista, sillä sähköjärjestelmä syö akun varausta myös auton ollessa pysäköitynä.
Toisen pandemiavuoden aikana lähes puolet suomalaisten autoista on seissyt käyttämättömänä enemmän kuin kuusi päivää, selviää CTEKin kyselystä. Vajaalla 10 prosentilla on jäänyt kuluneen 12 kuukauden aikana matka kesken tai kokonaan väliin vikaantuneen akun vuoksi.
Tutkimusyhtiö SynoIntin lokakuussa 2021 teettämään kyselyyn vastasi verkossa yli 1 000 suomalaista.
Lue myös: Voiko autonsa hajottaa jättämällä sen seisomaan liian pitkäksi aikaa säiden armoille, ilman päivittäistä käyttöä?
Tunnista akkuvian ensimerkit
CTEK arvelee autojen pitkien seisontajaksojen näkyvän tänä vuonna myös joulun liikenteessä. Se ennustaa jopa ennätysmäärää akkuvian vuoksi tien päälle jääneitä. Vaikka moni muistaakin tarkistaa öljyn riittävyyden ja pissapojan nesteen määrän ennen pitkää ajomatkaa, jää akku usein liian vähälle huomiolle.