Autoilija, tunnista varoitusmerkit! Kun yksi toiminto menee itsestään pois päältä, voi akku olla tiensä päässä
Autot ovat seisseet tänäkin vuonna tavanomaista pidempiä jaksoja käyttämättöminä. Etätyöt ovat vähentäneet ajamista, ja matkat ovat usein lyhyitä. Kumpikin ilmiö rasittaa akkua enemmän kuin normaali ajokäyttäytyminen.
Akkupalveluita tarjoava suomalainen CTEK muistuttaa tiedotteessaan, että auton akku ei pidä pitkistä seisontajaksoista, sillä sähköjärjestelmä syö akun varausta myös auton ollessa pysäköitynä.
Toisen pandemiavuoden aikana lähes puolet suomalaisten autoista on seissyt käyttämättömänä enemmän kuin kuusi päivää, selviää CTEKin kyselystä. Vajaalla 10 prosentilla on jäänyt kuluneen 12 kuukauden aikana matka kesken tai kokonaan väliin vikaantuneen akun vuoksi.
Tutkimusyhtiö SynoIntin lokakuussa 2021 teettämään kyselyyn vastasi verkossa yli 1 000 suomalaista.
Tunnista akkuvian ensimerkit
CTEK arvelee autojen pitkien seisontajaksojen näkyvän tänä vuonna myös joulun liikenteessä. Se ennustaa jopa ennätysmäärää akkuvian vuoksi tien päälle jääneitä. Vaikka moni muistaakin tarkistaa öljyn riittävyyden ja pissapojan nesteen määrän ennen pitkää ajomatkaa, jää akku usein liian vähälle huomiolle.
– Muutamalla yksinkertaisella tarkastustoimenpiteellä ja säännöllisellä akun ylläpitohuollolla voisi varmistaa, ettei matka katkea akkuvikojen vuoksi, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola vinkkaa tiedotteessa.
Aholan mukaan paikallaan seisovan ajoneuvon auto akku menettää vähintään 0,1 volttia jännitettä joka kuukausi, mutta usein paljon enemmänkin. Lisäksi lyhyet kaupunkiajot kurittavat akkua, sillä pelkkä auton käynnistäminen vaatii 150–350 ampeeria hetkellistä virtaa, eikä auton akku ehdi latautua ajon aikana lyhyillä matkoilla.
– Tämä näkyy erityisesti, jos autossasi on start-stop-toiminto. Yksi varoitusmerkki vaanivasta akkuviasta onkin, että start-stop-toiminto kytkeytyy itsestään pois päältä. Tämä voi johtua siitä, että akkusi varaustaso on liian alhainen, jolloin auto kytkee vähitellen pois käytöstä ei-kriittisiä toimintoja keskittääkseen kaiken virran auton elossapitojärjestelmiin, Ahola kertoo.
Lataa akkusi vielä ennen kovia pakkasia, jos mahdollista
Ahola suosittelee lataamaan auton akun ennen pakkasia, sillä kylmän moottorin käynnistäminen vaatii jopa 2,5 kertaa enemmän tehoa kun käynnistys kesäkeleillä.
Kylmät olosuhteet vaikuttavat haitallisesti myös akun kapasiteettiin luovuttaa virtaa. Akun suorituskyky voi kesäkeleihin verrattuna heikentyä nollakelin kohdalla noin 35 prosenttia ja jopa 50 prosenttia, kun kyseessä ovat kovat pakkaset.
– Säännöllinen lataus on erityisen tärkeää talvella, sillä esimerkiksi lämmitetyt istuimet ja ikkunat sekä polttoainetoiminen lisätämmitin yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin rasittavat akkua merkittävästi kesäkäyttöä enemmän.
Täyden ja tyhjän akun välillä on hiuksen hieno raja, ja jo pienikin akun varaustilan lasku voi vaarantaa ajoneuvon käynnistämisen.
– Hyväkuntoisen täyteen ladatun akun lepojännitteen pitäisi näyttää noin 12,7 volttia. Jo alle 12,4 voltin jännitteellä alkaa akkuun muodostua sulfaattikiteitä, jotka heikentävät akun kapasiteettia. Kun jännite laskee 11,9 volttiin, akku on ajoneuvon 12 voltin sähköjärjestelmälle käytännössä tyhjä, Ahola kertoo.
Uusia akkulatureita ei tarvitse pelätä
Erillisen akkulaturin hankkimista on suositellut aiemmin muun muassa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Moni kuitenkin ihmettelee edelleen, mihin niitä tarvitaan.
CTEKin Aholan mukaan yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että ajossa akku ei käytännössä milloinkaan lataudu täyteen. Etenkin lyhyttä matkaa ajettaessa jäädään kauas tästä.
Aholan mukaan laturin käyttöä ei tarvitse jännittää, sillä uutta APTO-teknologiaa hyödyntävät akkulaturit ovat helppokäyttöisiä, eikä esimerkiksi plus- ja miinusnapojen järjestyksestä tarvitse niissä välittää.
Lisäksi laturi tunnistaa automaattisesti akun tyypin, koon ja kunnon, sekä suorittaa juuri kyseiselle akulle räätälöidyn latausohjelman.
– Akkulaturi vain kytketään ajoneuvon latauspisteisiin, eikä akkua tarvitse irrottaa ajoneuvosta lataamisen ajaksi.
Lähde: CTEK
Uusimmat
-
23:38
Armand Duplantis venytti jälleen huipputuloksen
-
23:25
Hiihdon MM-kultaa Suomeen! Niko Anttola on maailmanmestari
-
23:07
Yhdysvallat sallisi Venäjän paluun kansainväliseen urheiluun
-
23:02
Radioaktiivinen kapseli oli hukassa Australiassa yli kaksi viikkoa ennen kuin se kuin ihmeen kaupalla löytyi – miten näin voi tapahtua?
-
22:57
Tulitko huijatuksi? Poliisilta kattava muistilista – näin tunnistat huijauksen ja varaudut siihen
-
22:52
Helsingin Sepänmäen rivitalopalo saatu sammutettua – jälkivartiointi jatkuu aamuun
-
22:44
Belgialaispari jätti karusti lentoliputtoman vauvansa lähtöselvitykseen – pari juoksi pokkana lähtöportille
-
22:05
Entinen F1-kuski Jean-Pierre Jabouille on kuollut
-
21:45
Roope Taponen vakuutti jälleen HIFK:n maalilla – se toi leveän hymyn huulille
-
21:24
Suuret yhtiöt kertoivat tänään muhkeista voittopoteista, mutta epävarmuuksia on yhä paljon – taantuma kummittelee näköpiirissä
-
21:20
WSJ: FBI etsii Yhdysvaltain ex-varapresidentti Mike Pencen kotoa lisää salaisiksi luokiteltuja asiakirjoja
-
21:05
HIFK:n älytön pisteputki sen kuin venyy, nyt tipahti todella makea päänahka – näin SM-liigassa pelattiin torstaina
-
21:05
Ensimmäinen pudotus Muodin huipulle -kisassa – näin suunnittelija reagoi!
-
21:02
Inarissa kuvataan sarjaa, jonka budjetilla tuottaisi jopa 50 kotimaista elokuvaa – MTV Uutiset paikalla maailmanluokan kuvauksissa
-
21:00
Mikä Muodin huipulle -luomuksista oli suosikkisi? Äänestä!
-
20:35
HIFK virittelee kovaa temppua SM-liigassa – nyt näytti ylivoima melkoista vaarallisuuttaan
-
20:17
Tarpeeksi pieniä valjaita ei löytynyt – omistaja keksi luovan ratkaisun pikkuruiselle mäyräkoiranpennulle
-
20:11
Maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidosta ja koulumenestyksestä heräsi huoli – suomea äidinkielenä puhuvien koulutoverien puuttuminen vaikeuttaa tilannetta
-
20:01
Lotta Harala kelpo vauhdissa Ostravassa
-
19:58
Kirkosta eronneiden määrä nousi edellisvuodesta – lukema kaikkien aikojen kolmanneksi suurin
-
Lataa lisää