Autoilija! Tiedätkö, milloin sumuvaloja ei saa käyttää?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Milloin auton sumuvaloja saa käyttää?

Vastaus: Haasteellisissakin olosuhteissa pitää nähdä ja tulla nähdyksi. Auton valojärjestelmän toiminnan tunteminen ja sumuvalojen hyödyntäminen tarvittaessa on jokaisen kuljettajan tärkeä osata.

Etu- ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja voi näissä tilanteissa tarvittaessa käyttää myös lähivalojen asemesta, kunhan etuvalot (seisontavalot) ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa voi käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

Takasumuvalo parantaa autosi havaittavuutta takaapäin lähestyttäessä

Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on oma näkeminen. Mikäli sinun on keliolosuhteista johtuen vaikea havaita edellä ajavan auton perää, on todennäköistä, että myös takanasi ajavan on vaikeaa nähdä sinut. Tällöin on syytä kytkeä takasumuvalo päälle auton havaittavuuden parantamiseksi ja peräänajoriskin pienentämiseksi.

Kun olosuhteet paranevat, on takasumuvalo syytä kytkeä pois päältä. Se on todella kirkas ja saattaa turhaan käytettynä häikäistä takana ajavaa. Toiset tienkäyttäjät voivat myös tulkita hyvissä olosuhteissa palavan takasumuvalon virheellisesti jarruvaloksi, jolloin aiheutuu turhaa hämmennystä ja vaaratilanteita.

Tietyissä autoissa takasumuvalon saa kytkettyä päälle vain etusumuvalojen ollessa päällä. Tällöin on ajettava etusumuvalot päällä sellaisissakin tilanteissa, joissa vain takasumuvalon käyttö olisi perusteltua. Tämä on kuitenkin kyseisissä tilanteissa pienempi riski kuin ilman takasumuvaloa ajaminen.

Etusumuvalot päälle vain olosuhteiden oikeasti sitä edellyttäessä

Etusumuvalojen tarkoitus on parantaa lähialueen valaistusta sumussa ja rankkasateessa kirkkaan mutta lyhyen valokeilan avulla. Valitettavan usein näkee etusumuvaloja käytettävän virheellisesti lisävalonlähteenä pimeällä ajettaessa, vaikka olosuhteet eivät niiden käyttöä edellyttäisi. 

Etusumuvalojen valokeila on hyvin lyhyt ja leveä. Lyhyen kantaman vuoksi kuljettajalle ei maantienopeuksissa jää aikaa reagoida sumuvalojen valaisemalla tieosuudella havaitsemiinsa vaaroihin.  

Toinen ongelma liittyy siihen, että kuljettajan silmät mukautuvat herkästi etusumuvalojen kirkkaasti valaisemalle lähialueelle. Tällöin kuljettajan tulee tiedostamattaan havainnoitua aivan liian lähelle ja kauempana olevalla, hämärällä alueella, saattaa jotain olennaista jäädä huomaamatta.

Tutustu valojen käyttöön

Riippumatta siitä, ollaanko liikkeellä tutulla vai tuntemattomalla autolla, kuljettajan pitää tietää, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat varmasti ajo- ja takavalot. Lisäksi on tärkeää selvittää, miten etu- ja takasumuvalot, seisontavalot sekä kaukovalot kytketään päälle ja pois. 

Oikea hetki valokytkinten etsimiselle ja niiden käytön opettelulle on ennen liikkeellelähtöä – ei siis vasta liikenteessä, kun kyseisiä valoja tarvittaisiin.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat