Kummalla tavalla autosi toimii? Kahden identtisenkin auton valoissa voi olla merkittävä ero

Auton valojen oikeaoppinen käyttö on aina kuljettajan vastuulla 4:25
Vastuu auton valojen oikeasta käyttämisestä on aina kuljettajalla. Katso videolta, mistä kaikesta jokaisen kuskin on oltava perillä.

Autoliitto kehottaa tiedotteessaan tarkistamaan oman auton valojen toiminnasta olennaisen asian.

Autojen valojärjestelmien kehittymisellä on myös varjopuolensa. Vaikka valot ovat autoissa pääsääntöisesti paremmat kuin takavuosina, voi valojen toiminta yllättää esimerkiksi autoa vaihtaessa.

Mikäli autonsa valoja pitää aina automaattiasennossa, ei kuljettaja ole välttämättä perillä kaikista oman auton valojen erikoisuuksista.

Iltojen pimetessä on syytä tarkistaa omasta autostaan, missä valokytkimen asennossa sekä ajo- että takavalot varmasti palavat. Kuljettajan paikalta sitä ei välttämättä pysty sanomaan.

Pimeää perää voi olla vaikea havaita

Autoliitto muistuttaa, että takavalottoman auton havaitseminen voi olla haastavaa jopa päivällä. Laki määrää, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja eli päiväajovaloja. 

Huomiovaloilla ajettaessa läheskään kaikissa autoissa takavalot eivät kuitenkaan pala. Huomiovalot eivät riitä ajettaessa pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, vaan silloin on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. 

Kahdessa samanlaisessakin autossa valot voivat toimia eri tavoin

– Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa voi olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen pitää tutustua, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

– Parasta olisi pitää aina valokatkaisijan ajovalot päällä -asento kytkettynä. Tällöin autossa palavat sekä ajo- että takavalot, Vesalainen sanoo.

Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että tuulilasinpyyhkijöiden kytkeminen sytyttää ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa Vesalaisen mielestä pitää valittuna.

Vesalainen huomauttaa, että valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen peräkärryn valoihin.

– Vaikka auton takavalot olisivat ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat