Autoala: Näin toimimalla ”kaikilla olisi mahdollisuus vaihtaa uudempaan autoon”

Tunnetko autosi päästöt? Laskuri auttaa selvittämään 8:09
Tunnetko autosi päästöt? Testaa laskuria!

Autoala kannattaa autoveron alentamista portaittain. Näin toimimalla vältyttäisiin markkinahäiriöltä, joka olisi vääjäämätön seuraus, mikäli autoverosta hankkiuduttaisiin eroon kertarysäyksellä.

– Autoveroa ei voi kerralla poistaa, vaan se pitää tehdä asteittain esimerkiksi 5–6 vuoden aikana. Silloin ei tule markkinahäiriötä, vaan homma pelaa.

Näin sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa. Autoalan vaikuttajat kokoontuivat torstaina AKL Summitiin Finlandia-taloon Helsinkiin. Ja siellä, missä autoista puhutaan, puhutaan myös autoverosta.

Rissa tyrmää usein esitetyn ajatuksen, että autoveron alentamisesta hyötyisivät vain varakkaat uuden auton ostajat. Autoalan laskelman mukaan veron hallittu alentaminen olisi pikemminkin sosiaalisesti oikeudenmukainen ja antaisi kaikille mahdollisuuden vaihtaa uudempaan autoon.

Laskelma perustuu oletukseen, että uuden ja käytetyn auton hinnat putoaisivat prosentuaalisesti yhtä paljon. Uuden auton hinta alenisi euroissa enemmän, joten väliraha pienenisi.

Rissa käyttää esimerkkinä nyt 20 000 euroa maksavaa uutta autoa, johon ostaja tarjoaa vaihdossa 10 000 euron käytettyä autoa. Väliraha olisi 10 000 euroa.

20 prosentin hinnan pudotus merkitsisi sitä, että uusi auto maksaisi 16 000 euroa, ja vaihdossa tarjottavan auton arvo olisi 8000 euroa. Näin ostajan maksama väliraha pienenisi 10 000 eurosta 8000 euroon.

Rissa alleviivaa, että esimerkkilaskelmaa ei pidä ymmärtää niin, että autoala haluaisi poistaa autoveron kerralla, vaan se olisi tehtävä portaittain ja hallitusti.

Tuoreessa muistissa on vuoden 2017 tammikuun karvaat kokemukset, jolloin harkitsemattomat puheet autoveron poistosta käytännössä pysäyttivät autokaupan.

Vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin autokannan uudistamista.

– Tämä kone on saatava liikkeelle, ja kaikkien eri tekniikoiden on oltava käytettävissä, oli auto sitten itselataava tai ladattava hybridi, sähkö-, diesel- tai kaasuauto.

Autoalan mukaan täyssähköautojen hinta laskee samalle tasolle polttomoottoriautojen kanssa vasta noin vuonna 2028, eikä akkukapasiteettia niin vain löydy.

– Ajatus että meillä olisi kahden vuoden kuluttua vain hybridejä tai täyssähköautoja ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi uusi diesel on erittäin fiksu auto vähäpäästöisyydessään.

Uusien autojen kauppa laahaa

Autoalan ennusteen mukaan uusia henkilöautoja ensirekisteröidään tänä vuonna 109 500 kappaletta. Viime vuonna niitä rekisteröitiin 120 505 kappaletta. Silloin myyntiä vauhditti romutuspalkkio.

Suomen autokanta on vanhaa: meillä autot romutetaan keskimäärin 20 vuoden iässä, kun esimerkiksi Tanskassa romutusikä on 15 vuotta. Rissan mukaan Suomen teillä liikkuvista autoista yli 18-vuotiaita on peräti 20 prosenttia.

– Suomen autokanta ei ikääntyisi, jos vuosittaiset rekisteröintimäärät olisivat 140 000–150 000 autoa, mutta vain 2000-luvun alkuvuosina päästiin siihen, sanoo Rissa.

Seuraavan kolmen vuoden aikana Suomessa rekisteröidään ennusteen mukaan 115 000–116 000 uutta henkilöautoa vuodessa.

Yritysten kannattavuus vain tyydyttävällä tasolla

Rissan mukaan suomalainen autoala on ahdingossa, ja rahaa investointeihin on vaikea löytää.

– Autoalan mediaaniyritysten kannattavuus on korkeintaan tyydyttävällä tasolla. Viime vuonna autokaupan nettotulos oli 0,8 prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto 8,9 prosenttia. Sen pitäisi olla kaksinkertainen.

Alalla työntekijöitä on noin 45 000. Rissan mukaan nyt käytävät yt-neuvottelut ovat huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta enemmänkin rakenteellisia, jotka johtuvat alalla tehdyistä fuusioista.

Lue myös: 

Lue myös:

    Uusimmat