Autoala kannattaa autoveron alentamista portaittain. Näin toimimalla vältyttäisiin markkinahäiriöltä, joka olisi vääjäämätön seuraus, mikäli autoverosta hankkiuduttaisiin eroon kertarysäyksellä.
– Autoveroa ei voi kerralla poistaa, vaan se pitää tehdä asteittain esimerkiksi 5–6 vuoden aikana. Silloin ei tule markkinahäiriötä, vaan homma pelaa.
Näin sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa. Autoalan vaikuttajat kokoontuivat torstaina AKL Summitiin Finlandia-taloon Helsinkiin. Ja siellä, missä autoista puhutaan, puhutaan myös autoverosta.
Rissa tyrmää usein esitetyn ajatuksen, että autoveron alentamisesta hyötyisivät vain varakkaat uuden auton ostajat. Autoalan laskelman mukaan veron hallittu alentaminen olisi pikemminkin sosiaalisesti oikeudenmukainen ja antaisi kaikille mahdollisuuden vaihtaa uudempaan autoon.
Laskelma perustuu oletukseen, että uuden ja käytetyn auton hinnat putoaisivat prosentuaalisesti yhtä paljon. Uuden auton hinta alenisi euroissa enemmän, joten väliraha pienenisi.
Rissa käyttää esimerkkinä nyt 20 000 euroa maksavaa uutta autoa, johon ostaja tarjoaa vaihdossa 10 000 euron käytettyä autoa. Väliraha olisi 10 000 euroa.
20 prosentin hinnan pudotus merkitsisi sitä, että uusi auto maksaisi 16 000 euroa, ja vaihdossa tarjottavan auton arvo olisi 8000 euroa. Näin ostajan maksama väliraha pienenisi 10 000 eurosta 8000 euroon.
Rissa alleviivaa, että esimerkkilaskelmaa ei pidä ymmärtää niin, että autoala haluaisi poistaa autoveron kerralla, vaan se olisi tehtävä portaittain ja hallitusti.