Kansaneläkelaitos (Kela) ei toiminut lainvastaisesti maksaessaan etuuksia prepaid-kortille tai maksuosoituksena asiakkaille, joilla ei ole pankkitiliä. Näin linjasi apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen viime perjantaina antamassaan ratkaisussa.
Jos Kelan etuutta ei ole mahdollista maksaa pankkitilille, Kela käyttää maksutapana pääasiassa maksua prepaid-kortille ja poikkeustilanteessa maksuosoitusta.
Oikeuskanslerille tehtiin viime vuoden toukokuussa kantelu, jossa arvosteltiin Kelan toimintaa pankkipalveluiden kilpailuttamisessa.
Kela oli kilpailutuksen seurauksena siirtänyt maksuosoitukset toiseen pankkiin. Kantelijan mukaan Kelan tiedossa oli, että valitun pankin konttoriverkosto on erittäin paljon harvempi kuin Kelan aiemmin käyttämällä pankilla.
Kantelija katsoi, että kilpailuttamisen seurauksena erityisesti kansaneläkeläiset, sairaat ja vammautuneet voivat joutua matkustamaan jopa satoja kilometrejä lakisääteisen etuutensa saadakseen. Kantelijan mielestä tämä asettaa kansalaiset keskenään eriarvoiseen asemaan.
Maksuosoituksia vähäinen määrä
Apulaisoikeuskanslerin ratkaisussa kerrotaan, että Kela maksaa etuuksia kuukausittain keskimäärin 3,3 miljoonaa kappaletta. Prepaid-kortille meneviä maksuja on keskimäärin 300 kuukaudessa. Maksuosoituksena Kelan etuuksia on vuodesta 2018 alkaen maksettu keskimäärin 4–7 henkilölle kuukaudessa.
Kela on kesästä 2017 lähtien maksanut etuudet pääasiassa prepaid-kortille niille asiakkaille, jolla ei ole pankkitiliä. Muutoksen jälkeen maksuosoituksia on käytetty vain poikkeustapauksissa.
