Apple paljasti SE-kirjamien merkityksen uudessa iPhonessa

Apple esitteli viime viikolla pitkään huhutun iPhone SE:n, joka käytännössä yhdistää iPhone 6s:n tehot 5s:n kuoriin. Kyseessä on alkuperäisen, vuonna 2007 esitellyn iPhonen jälkeen ensimmäinen iPhone, jonka mallinimessä ei ole numeroa. Nyt on myös saatu varmistus sille, mitä kirjaimet ”SE” laitteen nimessä tarkoittavat.

Applen markkinoinnista vastaava johtaja Phil Schiller on paljastanut toimittaja Jason Ciprianille, että kirjaimet S ja E uuden iPhonen nimessä tulevat sanoista ”Special Edition”. Ei siis esimerkiksi ”Super Expensive”.

Special Edition tietysti tarkoittaa, että kyseessä on Applen mielestä kovin erityinen iPhone-versio. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten mallin käy tulevaisuudessa, eli nähdäänkö ensi vuonna SE2. Applen syksyisin julkaisemat iPhone-huippumallit ovat viime vuosina seuranneet kohtuullisen selkeää logiikkaa, mutta niiden rinnalla esitellyt kaksi erikoismallia, nyt iPhone SE ja syksyllä 2013 esitelty iPhone 5c, ovat mallinimiensä osalta eronneet muista. 5c näyttäisi jääneen sarjansa ainokaiseksi, joten voihan SE:nkin henkinen seuraaja joskus tulevaisuudessa olla nimeltään jälleen jotain aivan muuta.

Numeron pudottaminen uuden mallin nimestä on toki ymmärrettävää, sillä esimerkiksi etukäteen veikkailtu nimi ”iPhone 5se” olisi selvästi yhdistänyt laitteen kolmen vuoden takaisiin malleihin. Pelkkä SE tuo selvästi esille, että kyseessä on uudentyyppinen ratkaisu iPhone-mallistossa.

Nimen merkityksen paljastanut Applen Phil Schiller onnistui nostattamaan myrskyn vesilasiin maanantaisessa tilaisuudessa. Yhtiö oli juuri ehtinyt kehua ympäristöarvojaan ja kierrätysmenetelmiään, mutta uuden iPad Pron esittelyn yhteydessä Schiller pyörsi ekologisuusajatukset. Mies mainitsi, kuinka surullista on, että maailmassa on edelleen käytössä yli 600 miljoonaa PC-tietokonetta, jotka ovat yli viisi vuotta vanhoja. Schillerin kommenttia on arveltu potentiaalisia asiakkaita loukkaavaksi, minkä lisäksi miestä on myös moitittu tekopyhyydestä, kun tämä kehottaa ihmisiä luopumaan toimivista laitteista. Applen tai Schillerin ristiinnaulitseminen tosin tuntuu hieman turhalta, sillä lähestulkoon kaikki valmistajat pohjimmiltaan pyrkivät myymään ihmisille uusia laitteita vähintään kerran vuodessa.

Lue myös:

    Uusimmat