VW-konserni kärähti päästöjen huijaamisesta, ja sen seurauksena yhtiön johdossa vapautui monta uutta paikkaa. Samalla myös konsernin pitkän tähtäimen suunnitelmat menivät uusiksi.
VW:n dieselkohua pyykätään vielä pitkään, ja skandaalin aiheuttamat muutokset selvinnevät lopullisesti vasta historiankirjoista. Se on kuitenkin varmaa, että sopan selvittäminen käy VW:lle kalliiksi. Edessä on taistoja oikeussaleissa, ja satojen tuhansien autojen korjaaminen maksaa sekin pitkän sentin. Sen vuoksi uusi johtokunta on jo joutunut miettimään tarkkaan, mihin se rahansa käyttää.
Lähes kaikki VW-konsernin merkit ovat kasvattaneet mallistojaan vauhdilla viime vuosina. Jatkossa kaikille uusille malleille ei ole enää mahdollista näyttää vihreää valoa. Kokeiluihin ja riskeihin ei ole enää varaa, VW:n on pelattava varman päälle. Se tarkoittaa ennen kaikkea keskittymistä myyntimalleihin. Myös edellisten johtajien – niin Piëchin kuin Winterkornin – tekemät tuotantopäätökset joutuvat uuden tarkastelun alle. Myös eri konsernin merkkien välinen hierarkia pistetään mietintään.
Ensimmäinen uhri lienee VW Phaetonin (jutun pääkuvassa) seuraaja. Phaeton ei ole ikinä täyttänyt sille asetettuja toiveita, ja elinkaarensa päähän tuleva malli on tehnyt aina tappiota. VW on nostanut kyllä laatuaan ja asemaansa, mutta premium-segmentti on kova pähkinä purtavaksi – varsinkin kun Audi ja myös Porsche edustavat jo konsernia siellä. Näin ollen saattaa hyvinkin olla, että vuoteen 2017 kaavailtu uuden Phaetonin esittely perutaan. Tuon auton piti olla Winterkornin voimannäyte, VW:n upea lippulaiva ja samalla todiste siitä, että VW ansaitsee paikan premium-segementissä. Kyseessä olisi ollut kallis markkinointikampanja, sillä Phaetonin myynnin ei arvioitu kasvavan merkittävästi. Kiina on ainoa markkina-alue, jossa Phaeton vetää. Näin ollen VW oli varautunut siihen, että Phaeton tekee tappiota 20000–30000 euroa per myyty auto. Siksi uusi johtokunta todennäköisesti päättää, että pian uusiutuvat Audi A8 ja Porsche Panamera riittävät tähän segmentiin.
Ainoa asia, joka saattaa pelastaa Phaetonin on se, että siitä oli suunniteltu myös täyssähköversiota, jonka oli tarkoitus tulla myyntiin vuonna 2019. Tuon auton kehittely on jo pitkällä. Toki samaa tekniikkaa tulevat hyödyntämään myös muut konsernin merkit, mutta riittääkö se? Varsinkin kun päästöjä pitäisi laskea. Epäselvää on myös se, mitä Phaetonin tuotantolinjalle Dresdenissä tapahtuu.
Toinen lopettamisuhan alla oleva VW-malli on Scirocco. Se kehitettiin Wolfgang Bernhardin alaisuudessa luomaan VW:lle urheilullista ja nuorekasta mielikuvaa. Tässä Scirocco onkin kieltämättä onnistunut, sillä se vetoaa juuri nuorempaan ostajakuntaan. Ongelma on vain se, että tämä ostajaryhmä on liian pieni – kuten ovat myös Sciroccon myyntiluvut. Ja tuskin coupe-segmentti kasvaa tulevaisuudessakaan.
Kolmas kysymysmerkki on Beetle. VW ei ole onnistunut retro-mallillaan yhtä hyvin kuin Mini ja Fiat. VW on kuitenkin loppujen lopuksi rationaalinen merkki, joten epärationaalinen Beetle on jakanut aina mielipiteitä. Tämä on toisaalta ollut aina myös Beetlen vahvuus.
Viimeisenä tarkastelun alla ovat isot tila-autot, joiden myynti on supistunut melko vähäiseksi. Lisäksi VW:llä on tarjota pakettiauton pohjalle tehtyjä henkilöautoja isojen perheiden tarpeeseen. Näin ollen myös Sharanin tulevaisuus on enemmän kuin epävarma – etenkin kun Touran kasvoi hiljattain sukupolvenvaihdoksessa. Ja tuskin VW:lle olisi ongelma tehdä Touranista myös Seat, sillä Sharanin myötä myös Alhambra kuopattaisiin.
Ja jos kerran säästää pitää, säästöä pitää hakea sieltä, mistä se on nopeimmin saavutettavissa. Valokeilassa on tällöin Bugatti. Piëchin lempilapsi on ollut todella kallis tuote VW-konsernille. Veyronin seuraajan kehitys on jo pitkällä, mutta se tuskin painaa vaakakupissa kovinkaan paljon; etenkin jos jo tehtyä voivat hyödyntää muut konsernin merkit. Lisäksi Bugatti edustaa nykymaailmassa jotain sellaista, josta VW haluaa ehkä irtaantua. Tehokas, kallis ja polttoainetta paljon kuluttava Veyronin seuraaja ei välttämättä ole sitä, jolla uusi pääjohtaja Matthias Müller haluaa tehdä nimeä itselleen.
Sama koskee myös Lamborghinin tulevia malleja; ja etenkin katumaasturi Urusta, josta on tehty jo tuotantopäätös. Uuden tarkastelun alla saattaa hyvin olla, että Bentley Bentayga ja Porsche Cayennen seuraaja riittänevät uuden johdon mielestä luksusmaastureista kiinnostuneille.
Uusien mallien kohtalo selvinnee vasta pidemmän ajan kuluttua, mutta se on varmaa, että mallistoja on karsittava. VW:n on varauduttava päästökohun seurauksiin, ja se on kallista. Imagolle saatujen kolhujen lisäksi konsernin on varauduttava myös siihen, että sen myyntiluvut eivät lähiaikoina ole välttämättä enää yhtä hyvät kuin ennen skandaalia. Ja VW tarvitsee kassaan nopeasti rahaa. Tekemisen karsiminen on tähän ainoa keino.
Uusimmat
-
20:23
Ongelmana halujen eriparisuus tai tylsä seksi? Seksuaaliterapeutti neuvoo viidessä yleisessä seksiongelmassa
-
20:15
Vankeja tutkineet: Vaikka vankilassa voidaan vapautta huonommin, on se osalle vangeista hyvä asia
-
20:13
Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa vietiin lähes 35 000 asiakkaan tiedot, joista suuri osa ei ole vielä tehnyt rikosilmoitusta – Poliisi: "Toivottavasti kaikki tekevät"
-
20:12
Yhdysvaltain senaatti vahvisti Blinkenin nimityksen ulkoministeriksi – kannattaa kovaa linjaa Kiinan suhteen
-
20:00
Koronarajoitusten vastustajat mellakoivat ympäri maailmaa – kolme erilaista tekijää voivat laukaista mielenosoitukset: "Ihmiset ovat hyvin väsyneitä"
-
20:00
Salkkarit-pahis ei pysty pidättelemään kyyneleitään vaimonsa sairaalasängyn vierellä: "Hyvästi, rakas"
-
19:59
Sebastian Ahon NHL-seura palasi jäälle korona-aallon jälkeen – Teuvo Teräväinen sairaana
-
19:55
Ammattilaiskokit muistuttavat: Näitä ruokia ei koskaan kannata tehdä markettijauhelihasta
-
19:54
Matti Vanhanen: Kehysriihen työllisyystoimet tulevat keskittymään nuoriin ja työikäisiin, kiristyksiä aikaisintaan ensi vuonna – "Nämä ovat poliittisesti vaikeita kysymyksiä"
-
19:47
Rysähtääkö Suomeen yli miljardin euron akkutehdasinvestointi? Elinkeinoministeri Lintilä: "Neuvotteluita käydään parhaillaan"
-
19:47
Raju taklaus! Kärppien nuori hyökkääjä jäi tylysti jyrän alle – HPK-luotsi kävi tiukan keskustelun tuomariston kanssa
-
19:41
HS: Keskusta ja Saarikko olisivat avanneet lasten ja nuorten harrastuksia – Kiuru torppasi aikeet
-
19:35
Koko Suomessa pitää ottaa käyttöön leviämistoimet, jos puolet sairaanhoitopiireistä on leviämisvaiheessa
-
19:19
Pelicans-nuorukainen räväytti sarjakärki Lukon verkot komeasti tötterölle
-
19:10
MTV seuraa koronan etenemistä Suomessa: Pirkanmaalla abiturienttien toivotaan vetäytyvän kahden viikon karanteeniin
-
19:04
Salkkarit-tähti Monika Lindeman odottaa toista lastaan – nähdäänkö myös roolihahmo Linda Eerikäisellä vauvavatsa? Näin näyttelijä vastaa!
-
19:01
Unohda jo peniskuvat! Tällainen otos herättää naisen halut, mies vakuuttaa: "Hän on kimpussasi kotiin päästyään"
-
18:57
Moni Pohjois-Suomen lehti Keskipohjanmaa-konsernin alle: Tutkija pelkää paikkakuntien oman äänen katoavan ja paperilehdestä voi tulla harvojen luksusherkku
-
18:53
Koronarokotukset laajenevat työterveyteen – siihen vaaditaan lakimuutos pikavauhtia: "Työterveyshuollot ovat heti valmiina"
-
18:42
Espoon Nihtisillan kierrätyskeskuksessa 50 koronatartuntaa – koko myymälähenkilöstö vaihdettiin
-
Lataa lisää