VW-konserni kärähti päästöjen huijaamisesta, ja sen seurauksena yhtiön johdossa vapautui monta uutta paikkaa. Samalla myös konsernin pitkän tähtäimen suunnitelmat menivät uusiksi.
VW:n dieselkohua pyykätään vielä pitkään, ja skandaalin aiheuttamat muutokset selvinnevät lopullisesti vasta historiankirjoista. Se on kuitenkin varmaa, että sopan selvittäminen käy VW:lle kalliiksi. Edessä on taistoja oikeussaleissa, ja satojen tuhansien autojen korjaaminen maksaa sekin pitkän sentin. Sen vuoksi uusi johtokunta on jo joutunut miettimään tarkkaan, mihin se rahansa käyttää.
Lähes kaikki VW-konsernin merkit ovat kasvattaneet mallistojaan vauhdilla viime vuosina. Jatkossa kaikille uusille malleille ei ole enää mahdollista näyttää vihreää valoa. Kokeiluihin ja riskeihin ei ole enää varaa, VW:n on pelattava varman päälle. Se tarkoittaa ennen kaikkea keskittymistä myyntimalleihin. Myös edellisten johtajien – niin Piëchin kuin Winterkornin – tekemät tuotantopäätökset joutuvat uuden tarkastelun alle. Myös eri konsernin merkkien välinen hierarkia pistetään mietintään.
Ensimmäinen uhri lienee VW Phaetonin (jutun pääkuvassa) seuraaja. Phaeton ei ole ikinä täyttänyt sille asetettuja toiveita, ja elinkaarensa päähän tuleva malli on tehnyt aina tappiota. VW on nostanut kyllä laatuaan ja asemaansa, mutta premium-segmentti on kova pähkinä purtavaksi – varsinkin kun Audi ja myös Porsche edustavat jo konsernia siellä. Näin ollen saattaa hyvinkin olla, että vuoteen 2017 kaavailtu uuden Phaetonin esittely perutaan. Tuon auton piti olla Winterkornin voimannäyte, VW:n upea lippulaiva ja samalla todiste siitä, että VW ansaitsee paikan premium-segementissä. Kyseessä olisi ollut kallis markkinointikampanja, sillä Phaetonin myynnin ei arvioitu kasvavan merkittävästi. Kiina on ainoa markkina-alue, jossa Phaeton vetää. Näin ollen VW oli varautunut siihen, että Phaeton tekee tappiota 20000–30000 euroa per myyty auto. Siksi uusi johtokunta todennäköisesti päättää, että pian uusiutuvat Audi A8 ja Porsche Panamera riittävät tähän segmentiin.






