Alusvaatemainoksista haloo netin keskustelupalstoilla

Vaateketju Hennes & Mauritzin televisiossa pyörivä alusvaatemainos puhututtaa netin keskustelupalstoilla. Mainoksessa hoikka nuori nainen esittelee alusvaatteita samalla tanssien. Vauva.fi-sivustolla käydään kiivasta keskustelua siitä, polkeeko mainos langanlaihoine vartaloineen ja liikkeineen naisten arvoa vai ei.

– Olen huolissani omista tytöistänikin, jotka kasvavat tässä kuvien täyttämässä maailmassa. Mikä on normaali naisen vartalo? Onko se se, joka näkyy joka puolella mediassa koko ajan? Se hoikka ja rintava, fotoshopattu ja tietysti tosi viehättävä, sehän on tärkeintä että on miesten silmille viehättävä... kirjoittaa eräs huolestunut keskustelija.

Osan mielestä mainoksen kuvakieli on kopioitu eroottisen viihteen puolelta. Se menee jopa "pehmopornon puolelle", ja eräs kirjoittaja tuumii, ettei samanlaista mainosta olisi esitetty hänen nuoruudessaan.

Toiset epäilevät, että eroottissävytteisellä mainoksella pyritään vain pitämään vaateketjun nimi ihmisten muistissa.

– Ihan sama mitä yrityksestä puhutaan, kunhan puhutaan. Parin viikon päästä tissijutut ovat jo unohtuneet, mutta HM on silti mielessä, yksi kirjoittajista pohtii.

Kaikkien mielestä mainoksesta ei kannata hermostua ja moni ihmettelee, miksi naista ei saisi esittää naisellisena. Osa epäilee, että mainosta kritisoivat vain ne, joiden oma itsetunto on matalalla.

Keskustelussa huomautetaan, että aina miehiä ei kannata syyttää naisten ulkonäköpaineista.

– Sellainen huomio arvon mammat, että NAISET tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa ihan itse kehittävät itselleen ne paineet ja raja-aidat joiden sisällä pitäisi olla, ei miehet. Naiset aina alitajuisesti yrittävät miellyttää miehiä ja markkinakoneisto iskee siihen, eräs kirjoittaja sanoo.

Miehiäkin esineellistetään mainoksissa

Usein kohuja nousee naisten alusvaatemainoksista, mutta Suomi24.fi-keskustelupalstalla on huomattu, että myös miehistä näytetään mainoksissa kiiltokuvapuoli. Esimerkiksi Dressmann-vaateketjun televisiossa esitetyssä alusvaatemainoksessa esiintyy nuoria ja komeita miehiä pelkissä alushousuissa.

Osa kaipaa ihannevartaloiden tilalle tavallista suomalaista miestä.

– Eikö olisi luontevampaa, että esim. bokserimainoksessa käyskentilisi suomalaisia miehiä suomalaisella kropalla? Vähän rintakarvoja ja pientä mahakumpua, eikä mitään rasvattuja pyykkilautavatsoja. Tuntuu kuin suomalaisuus olisi katoamassa myös miesten muodista, arvostelee Suomi24.fi-palstan kirjoittaja.

Osa kirjoittajista on pannut merkille, että nykyään mainoksissa näkyy jo kookkaita naisia, mutta suurikokoiset miehet loistavat poissaolollaan.

Dressmann-mainoksen puolustajat pitävät mainoksen miehiä vain komeina ja mainoksen arvostelijoita kateellisina.

– En mä ainakaan kattois mainoksii, jos niis ei ois hyvän näkösii kundei… Mä en haluun nähä telkussa mitää kaljamahoja pullot ja makkarat kädessä! laukoo eräs kirjoittaja.

Lue myös:

    Uusimmat