H & M:n mainos ärsyttää: Valitus mainonnan eettiseen neuvostoon

Vaateketju Hennes & Mauritzin netissä ilmestynyt uimapukumainos on poikinut kantelun mainonnan eettiselle neuvostolle. Vaateketjun tiedottaja myönsi kolme päivää sitten, että mainoksessa elävien mallien päät on liitetty täysin tietokoneella rakennettuihin vartaloihin.

– Valituksen tekijä on pahastunut siitä, että mainonta antaa harhaanjohtavan mielikuvan siitä, mikä on totta, kun ei tehdä selväksi, mitä osaa mainoksesta on käsitelty ja mitä ei. On tuohduttu siitä, että mainoksessa ihannoidaan virheetöntä ja hoikkaa mallivartaloa, jota ei näköjään löydy edes malleilta itseltään, pääsihteeri Paula Paloranta mainonnan eettisestä neuvostosta sanoo.

Nettimainos ei ole ainoa H & M:n mainos, joka on ärsyttänyt ihmisiä joulun alla. Tällä hetkellä televisiossa pyörii vaatejätin alusvaatemainos, jossa naiset liikkuvat viettelevästi. Esimerkiksi joidenkin Vauva-lehden nettikeskustelijoiden kommenteissa mainosta kuvataan pornahtavaksi. Ainakaan vielä siitä ei kuitenkaan ole valitettu mainonnan eettiseen neuvostoon.

Syrjimisestä valitetaan

Viime aikoina erityisesti syrjintään liittyvät kysymykset ovat poikineet lausuntopyyntöjä neuvostolle, ja se on antanut niistä myös aiempia vuosia enemmän huomautuksia. Huomiota on kiinnitetty esimerkiksi kansallisuuteen, sukupuoleen, sukupuoliseen suuntautumiseen ja uskontoon liittyvään syrjintään.

– Tuoreimmat lausunnot eivät ole vielä julkisia, mutta esimerkiksi Radio Rock -kanavalla esitetystä Iskä poika -radiomainoksesta on annettu tänä vuonna huomautus, Paloranta sanoo.

Neuvosto katsoi mainoksen halventavan homoseksuaaleja ja olevan hyvän tavan vastainen.

Sukupuoleen kohdistuvaan syrjintään liittyviä valituksia ei tehdä vain naisten alusvaatemainoksista, vaan kanteluja tehdään myös mainoksista, joissa esiintyy vähäpukeisia miehiä. Miesten mainoksista tehdyt valitukset ovat kuitenkin vähemmistössä.

Huomautuksia annetaan aina tapauskohtaisen harkinnan perusteella. Neuvosto soveltaa kansainvälisen kauppakamarin perussääntöjä ja sillä on myös omat hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteensa.

Vakavimmissa tapauksissa markkinatuomioistuin voi kieltää mainoksen esittämisen kokonaan hyvän tavan vastaisena. Tämä on kuitenkin Palorannan mukaan hyvin harvinaista - bikinityttöjä nähtäneen siis jatkossakin.

Esimerkiksi väkivalta ei ole mainoksessa lähtökohtaisesti hyvän tavan mukaista, ellei sillä ole jotain yhteyttä mainostettavaan tuotteeseen. Muun muassa väkivaltaelokuvia voidaan kuitenkin mainostaa siten, että niissä näytetään jonkin verran väkivaltaa.

Mainonnan eettinen neuvosto tutkii kaikki sille tehdyt valituspyynnöt.

Lue myös:

    Uusimmat