Anja Snellman: Ruotsissa H&M:n mainoksista kunnon kohu

Ruotsissa vaateketju Hennes & Mauritzin kuvamanipuloiduista mainoksista on noussut vieläkin suurempi kohu kuin Suomessa. Kirjailija Anja Snellman ruoti mainoskohua tänä aamuna MTV3:n Huomenta Suomessa.

– Ruotsissa on reagoitu aika voimakkaasti, että tämänkaltaiset mainokset luovat niitä mielikuvia jotka johtavat nuorten tyttöjen - ja miksei poikienkin - anoreksiaan, kun he rupeavat kuvittelemaan, että tämän näköinen voi tai pitää olla, Snellman sanoi.

Snellman on itse kahden lapsen äiti, ja hänen mielestään mallit ylipäänsä ovat liian laihoja. Tosin kuvamanipulaatio ilmiönä ei ole tullut hänelle yllätyksenä - onhan sitä harrastettu muotilehdissä jo 1990-luvulta asti.

Linnan juhlat liian ulkonäkökeskeiset

Myös arvokkaat Linnan juhlat pyörivät nykyään pitkälti vieraiden ulkonäön ympärillä. Anja Snellman ei viettänyt itsenäisyyspäivän iltaansa tv:n äärellä.

– Musta on kauhean vastenmielistä se oheiskeskustelu ennen ja jälkeen juhlien. Ensin puhutaan, kuka floppaa, sitten annetaan pisteitä. Mä ihmettelen, mistä nousevat nämä kaikentietävät stylistit ja mallimammat, jotka antavat peukkuja, numeroita ja kouluarvosanoja, Snellman puuskahti.

Snellmanin mielestä linnanjuhlien ympärillä vellova puhe lähestyy jo vihapuhetta, kun ihmisiä haukutaan mauttomiksi. Varsinkin netissä keskustelu voi olla raakaa. Puheen tasolla Snellman pitää yhteiskuntamme ilmapiiriä huolestuttavana.

Pukuvouhotuksen myötä juhlissa keskitytään Snellmanin mielestä pikemminkin juhlijoiden omaan erinomaisuuteen kuin juhlien pääasiaan, itsenäisyyteen.

Ulkonäkökeskeisyys iskostuu juhlijoihin suurelta osin ulkoa päin.

– Kun itse olen ollut juhlissa mukana, olen tavannut ihmisiä, jotka ovat olleet jopa ahdistuneita siitä, mikä on seuraavan päivän lööppi. Eihän se voi olla juhlien tarkoitus, että ihmiset ovat huolissaan siitä, onko kampaus tai meikki oikeanlainen, Snellman sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat