Alkossa nyt miljoonajonot – yhden juoman myynti +439 prosenttia

Vappuviikko kasvattaa Alkon myyntiä huimasti.

Alkon myynti kasvaa vappua edeltävänä viitenä myyntipäivänä noin 1,2 miljoonaa litraa, joka on 74 prosenttia normaalin viikon myyntiä enemmän. Vappuna Alkossa asioi arviolta jopa 1,7 miljoonaa asiakasta.

Kuohuviinin myynti räjähtää - alle kympin pullot menevät kaupaksi

Kuohuviini on kevään juhlien kestosuosikki ja vapun alla kuohuviinien myynti kasvaakin jopa 325 000 litraa (439 prosenttia). Samppanjoiden myynti kasvaa puolestaan 18 000 litraa (326 prosenttia).

Valkoviinien myynti kasvaa 244 100 litraa, punaviinien 223 200 litraa ja hedelmäviinien 20 500 litraa. Suhteellisesti eniten, 615 prosenttia, kasvaa aromatisoitujen ja muiden mietojen viinien myynti, 45 200 litraa. Kaikissa viineissä myydään litramääräisesti eniten noin 7-10 euron hintaisia viinejä.

Vodka maistuu vappuna

Väkevistä juomista litramääräisesti eniten Alkossa kasvaa maustamattomien vodkien myynti, 48 300 litraa ja maustamattomien viinojen myynti, 42 700 litraa.

Panimotuotteista longdrinkkejä myydään vapun alla 82 800 litraa (80 prosenttia) ja yli 4,7 prosenttisia oluita 71 600 litraa (46 prosenttia) enemmän. Siiderin myynti kasvaa arviolta 17 500 litraa (118 prosenttia).

Vapun vaikutusta myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen perusteella.

Nuoret asiakkaat syynissä

Vapun aika tuo myös runsaasti nuoria asiakkaita Alkon myymälöihin. Vuonna 2013 vapunaattona Alkon myymälöissä tarkastettiin nuoren asiakkaan paperit 64 336 kertaa, mikä oli 13 prosenttia päivän asiakasmäärästä.

Koko vuonna 2013 henkilöllisyys tarkistettiin Alkossa noin 3,6 miljoonaa kertaa.

- Käytännössä tämä tarkoittaa, että myymälöidemme ollessa auki likimain joka kolmas sekunti jossain päin Suomea pyydetään nuorta asiakasta näyttämään paperit, kertoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maritta Iso-Aho.

Vapunaattona (ke 30.4.) Alkon myymälät palvelevat klo 9–18. Vapunpäivänä (to 1.5.) myymälät ovat kiinni.

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat