Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olut maistuu Suomessa yhä entistä vähemmän – nyt myös lonkeroissa tapahtunut käänne

7:16Tuhdimmat oluet ja miedot viinit kaupoissa – toimittaja jalkautuu juomaosastolleTuhdimmat oluet ja miedot viinit kaupoissa – toimittaja jalkautui juomaosastolle kesäkuussa 2024.
Julkaistu 22.10.2025 17:26
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Oluen juominen on vähentynyt Suomessa kymmenillä miljoonilla litroilla viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tämän vuoden tiedot kertovat trendin jatkumisesta.

Suomalaisten suurten panimoyhtiöiden on myytävä paljon muutakin kuin olutta, jos ne mielivät pärjätä juomatapojen muutoksen kanssa.

Oluen kulutus on kymmenen vuoden aikana vähentynyt Suomessa noin 60 miljoonalla litralla. Oluen kokonaismyynti oli 2024 noin 323 miljoonaa litraa.

Tänä vuonna laskusuunta jatkuu.

– Tänä vuonna tammi-syyskuun aikana oluen myynti on laskenut noin kolmella prosentilla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Suomessa tilannetta tasaa jonkin verran se, että panimoyhtiöt erikoistuvat moniin tuotteisiin eli myös virvoitusjuomiin, kivennäisvesiin ja energiajuomiin, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen.

Erityisesti virvoitusjuomien kulutus on ollut kasvussa. Kymmenen viime vuoden aikana virvoitusjuomien myynti on kasvanut noin 90 miljoonalla litralla.

Virvoitusjuomien myynti oli viime vuonna 328 miljoonaa litraa eli hieman suurempaa kuin oluen myynti.

Myös kivennäisvesien ja lonkeroiden myynti on kasvanut kymmenillä miljoonilla litroilla.

Nyt lonkeroiden myynnissä on tapahtunut käänne.

– Nyt näkyy se, kun 8-prosenttisten viinien myynti on sallittu ruokakaupoissa. Lonkeroiden myynnin nousu on taittunut sen takia. Meidän näkökulmastamme tässä ei ole järjen häivää, kun valmistustaparajoitteen myötä suositaan ulkomaisia tuotteita kotimaisten kustannuksella. Ja ilman mitään terveysvaikutuksia, Pipinen sanoo.

Ruokakaupoissa on saanut viime kesästä lähtein myydä enintään 8-prosenttisia, käymisteitse valmistettuja juomia. Sen sijaan juomasekoituksia, kuten useimpia vahvoja lonkeroita, prosenttirajan nosto ei koske.

Kokonaismyynti ollut kasvussa

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden kokonaismyyntimäärä on ollut tähän vuoteen asti kasvussa erityisesti alkoholittomien tuotteiden myötä. Viime vuonna myyntiä oli 845 miljoonaa litraa, kun taas vuonna 2015 vastaama määrä oli 754 miljoonaa litraa.

Erityisesti virvoitusjuomat ovat olleet kasvun taustalla. Tänä vuonna kasvua ei odoteta, kun alkuvuosi on sujunut myynnin kannalta nihkeästi.

– Alkoholin kulutus on ollut laskussa vuodesta 2007 lähtien. Suomi ei ole mitenkään erityistapaus. Saksassa oluen kulutus vähentyi seitsemällä prosentilla viime vuonna, mikä on suuressa olutmaassa suuri vähennys, Pipinen toteaa.

– Jatkossa Suomeen saatetaan tuoda entistä enemmän juomia ulkomailta, kun niin alkoholi- kuin virvoitusjuomien verot nousevat, Pipinen lisää.

Alkoholin kulutuksen vähenemisen taustalla on muun muassa se, että kuluttajat suosivat entistä enemmän terveellisempiä valintoja. 

– Alkoholittomien oluiden myynti ei ole vielä massiivista. Niiden myynti on ollut tänä vuonna yhdeksän prosentin kasvussa, Pipinen sanoo.

Sää vaikuttaa paljon

Kesällä oli suurimmaksi osaksi viileätä, mikä tuntuu tänä vuonna panimoyhtiöiden tuloksissa. 

Panimoyhtiö Olvi kertoi tänään myyntivolyyminsa hienoisesta laskusta heinä-syyskuussa. Myyntiä kertyi 272 miljoonaa litraa, kun vuosi sitten vastaavana aikana määrä oli 1,6 miljoonaa litraa enemmän.

Ilman heinäkuun helteitä myynti olisi heikentynyt huomattavasti enemmän.

– Kysyntään vaikuttivat kesäsesongin kylmä ja sateinen sää erityisesti Baltiassa ja Valko-Venäjällä, kuluttajien heikko ostovoima sekä taloudellinen ja poliittinen epävarmuus, Olvin tulosraportissa kerrotaan.

Olvin liiketulos laski 8,8 prosenttia ja oli 65,7 miljoonaa euroa tammi-syyskuussa.

Lisää aiheesta:

Alkoholin ostaminen helpottui – näin kävi kulutukselleNollaolut nakertaa myös mietojen oluiden myyntiä – näin käy ykkösoluelleOluen myynti jatkoi laskuaan: "Olemme tukeneet vuosikymmenien ajan ulkomaisia viinintuottajia"Alkon myynneissä selkeä muutos maaliskuussa: Erityisesti näitä juomia suomalaiset hamstrasivatTHL: Alkoholin matkustajatuonnin väheneminen on ollut myönteistä kansanterveydelle – " Ihmisten innokkuus raahata alkoholia ulkomailta on vuosi vuodelta vähentynyt"Känni ei kiinnosta – alkoholittoman oluen suosio kasvaa nopeasti
TalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 18:58
    Huoltoasemat

    STT:n tiedot: Neste keskeyttänyt polttoaineiden toimittamisen Teboilille

  • 16:49
    Henkirikokset

    Uutta tietoa: Vauvanmurhasta epäilty nuori nainen ulosotossa

  • 14:09
    Finnair

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa

  • 11:34
    Muutosneuvottelut

    Ponsse aloittaa muutosneuvottelut: Koskevat yli tuhatta työntekijää