Ajossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainos

Kolmisylinteriset moottorit tulevat autoihin laajalla rintamalla. Tuoreimpana sellainen löytyy nyt myös uudistetun DS3:n keulalta. Auto esiteltiin juuri Stockmannilla suurtapahtumassa.

Hinta alk. 18 999 €
Koeajettu PureTech 130 alk. 23 496 €

Tykkäsimme

  • persoonallisesta ulkomuodosta
  • laadukkaan oloisesta ohjaamosta
  • 3-sylinterisen bensaturbon luonteesta

Emme tykänneet

  • 3-ovisuus verottaa käytännöllisyyttä
  • ahtaista takatiloista

Keltainen ja silloin vielä Citroënin logoa keulallaan kantanut DS3 oli yksi ensimmäisiä Teknavin koeajossa olleita autoja kuusi vuotta sitten. Auto oli pirteä ilmestys, joka todellakin erottui katukuvasta.

Kuudessa vuodessa Citroënin logo on hävinnyt auton keulalta, joten PSA on katsonut aiheelliseksi ehostaa autoa. Tällä tehdään pesäeroa tavallisiin Citroën-malleihin ja halutaan viedä mielikuvat lähemmäs sellaisia kilpailijoita kuin Mini ja Audi A1. Ja jos rehellisiä ollaan, kyllähän DS3 on enemmän lifestyle-tuote kuin fiksu pikkuauto. Tämä käy selville viimeistään takapenkille kömmittäessä. DS3 on viisipaikkainen, mutta oikeampi termi olisi 2+2.

Facelift näkyy parhaiten tietysti uutena DS-logona niin maskissa kuin takaluukussakin. Muutokset näkyvät heti myös sisällä: ohjaamoa on rukattu entistä ylevämpään suuntaan. Nämä ovat kuitenkin kaikki kosmetiikkaa.

Faceliftin tärkein muutos on kuitenkin se, että myös DS3:n keulalta löytyy nyt kolmipytty. Se korvaa vanhan 120 VTi:n. Kone on tuttu jo useamman PSA-tuotteen keulalta, ja se viehättää myös DS3:ssa. Kone käy nätisti, sitä on vaikea uskoa kolmisylinteriseksi. Ainoastaan tyhjäkäynnin tuntumassa kone vibraa hieman enemmän kuin nelisylinterinen.

Kone ei ole myöskään mikään nuhapumppu, siitä löytyy tarvittaessa mukavasti terävyyttä. 130 hevosvoimaa on aivan riittävä teho erittäin maltillisen painoiseen autoon. Turbo potkii kivasti, eikä sitä kuuluisaa turboviivettäkään esiinny juuri lainkaan. Kone vääntää nöyrästi. Moottorin kierrokset pysyvät myös normaaliajossa niin matalina, että ohjaamossa nautitaan matkustusmukavuutta parantavasta hiljaisesta matkanteosta. Eikä melu nouse pahaksi vielä kierroksia nostamallakaan.

PSA ilmoittaa PureTech 130 moottorin keskikulutukseksi rohkeasti 4,3 litraa sadalla kilometrillä. Koeajolenkillä ajotietokoneeseen tuli realistisempi lukema 6,1 litraa.

Citroën DS3
Moottori 1 199 3-syl. bensaturbo
Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 204 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 100 g/km
Mitat Pituus 3 954 mm, leveys 1 715 mm, korkeus 1 458 mm, akseliväli 2 452 mm
Tyhjäpaino 1 165 kg
Tavaratila 285 l

Lue myös:

    Uusimmat