Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainos

Julkaistu 04.04.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Kolmisylinteriset moottorit tulevat autoihin laajalla rintamalla. Tuoreimpana sellainen löytyy nyt myös uudistetun DS3:n keulalta. Auto esiteltiin juuri Stockmannilla suurtapahtumassa.

Hinta alk. 18 999 €
Koeajettu PureTech 130 alk. 23 496 €

Tykkäsimme

  • persoonallisesta ulkomuodosta
  • laadukkaan oloisesta ohjaamosta
  • 3-sylinterisen bensaturbon luonteesta

Emme tykänneet

  • 3-ovisuus verottaa käytännöllisyyttä
  • ahtaista takatiloista

Keltainen ja silloin vielä Citroënin logoa keulallaan kantanut DS3 oli yksi ensimmäisiä Teknavin koeajossa olleita autoja kuusi vuotta sitten. Auto oli pirteä ilmestys, joka todellakin erottui katukuvasta.

Kuudessa vuodessa Citroënin logo on hävinnyt auton keulalta, joten PSA on katsonut aiheelliseksi ehostaa autoa. Tällä tehdään pesäeroa tavallisiin Citroën-malleihin ja halutaan viedä mielikuvat lähemmäs sellaisia kilpailijoita kuin Mini ja Audi A1. Ja jos rehellisiä ollaan, kyllähän DS3 on enemmän lifestyle-tuote kuin fiksu pikkuauto. Tämä käy selville viimeistään takapenkille kömmittäessä. DS3 on viisipaikkainen, mutta oikeampi termi olisi 2+2.

Facelift näkyy parhaiten tietysti uutena DS-logona niin maskissa kuin takaluukussakin. Muutokset näkyvät heti myös sisällä: ohjaamoa on rukattu entistä ylevämpään suuntaan. Nämä ovat kuitenkin kaikki kosmetiikkaa.

Faceliftin tärkein muutos on kuitenkin se, että myös DS3:n keulalta löytyy nyt kolmipytty. Se korvaa vanhan 120 VTi:n. Kone on tuttu jo useamman PSA-tuotteen keulalta, ja se viehättää myös DS3:ssa. Kone käy nätisti, sitä on vaikea uskoa kolmisylinteriseksi. Ainoastaan tyhjäkäynnin tuntumassa kone vibraa hieman enemmän kuin nelisylinterinen.

Kone ei ole myöskään mikään nuhapumppu, siitä löytyy tarvittaessa mukavasti terävyyttä. 130 hevosvoimaa on aivan riittävä teho erittäin maltillisen painoiseen autoon. Turbo potkii kivasti, eikä sitä kuuluisaa turboviivettäkään esiinny juuri lainkaan. Kone vääntää nöyrästi. Moottorin kierrokset pysyvät myös normaaliajossa niin matalina, että ohjaamossa nautitaan matkustusmukavuutta parantavasta hiljaisesta matkanteosta. Eikä melu nouse pahaksi vielä kierroksia nostamallakaan.

PSA ilmoittaa PureTech 130 moottorin keskikulutukseksi rohkeasti 4,3 litraa sadalla kilometrillä. Koeajolenkillä ajotietokoneeseen tuli realistisempi lukema 6,1 litraa.

Citroën DS3
Moottori 1 199 3-syl. bensaturbo
Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 204 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 100 g/km
Mitat Pituus 3 954 mm, leveys 1 715 mm, korkeus 1 458 mm, akseliväli 2 452 mm
Tyhjäpaino 1 165 kg
Tavaratila 285 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaKoeajossa Dacia Logan MCV Easy R: Suomen halvimmat perhefarkut rentouttavat nyt vasenta jalkaaKoeajossa Clion hauskin versioToimii vai ei? Koeajossa Lexus ilman hybriditekniikkaaUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänPyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneen
CitroenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Citroen
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 1.9.10:35
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Citroën ë-C3

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 18.10.202316:01
    Sähköautot

    "Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajan

  • 28.09.202214:57
    Autot

    Citroen esitteli uuden "alikersanttilogon" – isoin muutos sitten 1980-luvun