Range Rover Sport tarjoaa raakaa V8-voimaa.
Tykkäsimme
- miehekkäästä väännöstä
- vetokyvystä
Emme tykänneet
- pintakovasta jousituksesta
- hintaerosta kuutosdieseliin
Range Rover Sport on ollut maailmanlaajuinen myyntimenestys sitten ensimmäisen sukupolven tultua markkinoille vuonna 2005. Jotain menestyksestä kertoo sekin, että Sport-mallia myytiin 2011 ja 2012 enemmän kuin sisarmerkki Jaguarin malleja yhteensä. Auto onkin tuttu näky silmää tekevien jalkapallotähtien ja elokuvastarojen keskuudessa.
Nykyinen toinen sukupolvi tuli markkinoille viime vuonna, Teknavi ajoi kyseisen mallin silloin hinnat alkaen -dieselmoottoriversiolla. Niille, jotka eivät tyydy ”perusmalliin”, löytyy markkinoilta vielä ruudikkaampi kasikone, joko bensa- tai dieselversiona. Suomalaisittain näistä mielenkiintoisempi vaihtoehto on jälkimmäinen, sillä bensamoottorissa autoveron osuus on päästöjen takia huomattavasti suurempi. Järkisyin ei tosin dieselmalliakaan voi perustella, sillä jo ilman lisävarusteita kahisevaa pitää lyödä pöytään 141612 euroa. Lisävarusteineen hinta kohoaa jo sitten yli 170000 euron.
Saako kasidieselillä sitten rahalle vastinetta? Paremman väännön ja tehon muodossa kyllä, mutta se tuo jo valmiiksi painavaan autoon lisäkiloja, eikä auto tunnu 335 hevosvoiman tehosta huolimatta sporttiselta. Enemmänkin moottoria voisi kuvailla mukavan vääntäväksi. Hirmudieselin suurin vääntömomentti 700 Nm saavutetaan jo alle 2000 kierroksen käyntinopeudella. Se ilmenee parhaiten kun autolla vetää peräkärryä, eikä suorituskyky heikkene nimeksikään. Moottorin jatkeena on ZF:n valmistama 8-lovinen automaatti, joka on todettu päteväksi jo monen muunkin auton yhteydessä.


