Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajoneuvos: Tänään ajossa tulevaisuuden urheiluauto

Julkaistu 06.07.2015 10:50
Toimittajan kuva

Jussi Halli

jussihalli

BMW:n lokinsiipiovinen pistokehybridi haastaa käsityksiä siitä, mitä superauton käsitteeseen kuuluu ja kuinka paljon iloa on otettavissa irti kolmesylinterisestä bensiinimoottorista

Heinäkuun helteet eivät olleet vielä alkaneet kun Ajoneuvokselle tarjoutui mahdollisuus päästä koemaistamaan yhtä mielenkiintoisimmista autouutuuksista – BMW:n i8:a. Viidentoista asteen ulkolämpötila ei hillinnyt autokuumeen nousua. Näitä nelipaikkaisia urheiluatoja on saatettu tähän mennessä Suomen kilpiin vain muutama kappale ja mallin kysyntä on kovaa.

Ulkoisesti tätä ei tarvitse ihmetellä. Tuulitunnelissa muotoiltujen geneeristen sukkuloiden joukossa i8 erottuu edukseen. Futuristinen yleisilme, rohkea perän muotoilu yhdistettynä kyljen mittaisiin lokinsiipioviin takaavat jalankulkijoiden ja kanssa-autoilijoiden jakamattoman huomion. Sisätiloissa perinteinen baijerilainen instrumentiikka lyö kättä digitaalisen käyttöjärjestelmän kanssa. Valkoinen nahkaverhoilu sinisillä tehosteilla säväyttää ja lokinsiipiovien keveys palauttaa mieleen, että painonsäästö tarkoittaa suorituskykyä. Auton omamassa on karvan alle puolitoista tonnia.

Periaate muuttuu konkretiaksi kun virrat kytketään päälle mittaristossa näkyvän animaation ja tunnusmelodian saattelemana. Liike vaihdekepistä ja i8 lähtee sähkömoottorien vetämänä liikkeelle. Ajettaessa täyssähköllä vain etupyörät vetävät ja maksiminopeus on noin 120 kilometriä tunnissa. Auton keskelle sijoitetu bensiinimoottori herää kun nopeus nousee riittävästi, akkuvirta ehtyy  tai nilkan  ojentaa suoraksi. Silloin on aika päivittää mielikuva kolmisylinterisistä puolitoistaltraisista bensakoneista.

Bassovoittoinen pörinä tunkee ohjaamoon ja auto syöksyy ahnaan hauen määrätietoisuudella eteenpäin. Suorituskyky tuntuu hurjalta ja on sitä myös paperilla. Liikkeellelähdöstä sataseen ehditään alle neljän ja puolen sekunnin, huippunopeus on rajattu kahdensadan viidenkymmenen tienoille. Nopeassa ajossa auto on kotonaan ja vauhdin tunne hämärtyy, hitaammalla moottoriradallakin kuski viihtyy matkustajien kustannuksella.

Entäpä ne ekoasiat? Virallinen yhdistelmäkulutus on vain hieman yli kaksi litraa sadalla ja vaikka viralliset luvut eivät ole tavallisten kuolevaisten saavutettavissa on käytännön kulutus lokinsiipiovisten urheiluautojen sarjassa todella pieni.

Lukemat paljastavat sen, että i8 ei rakennu numeroilla todennettaville superlatiiveille. BMW:n mallistossa on tehokkaampia (kokonaisteho 362 hv), nopeampia ja ravakammin kiihtyviä maantienuolia. Mikään näistä malleista ei kuitenkaan välitä samalla tavalla tunnelmaa edelläkävijyydestä.

Malli on lähes suora toisinto BMW:n Vision EfficientDynamics –konseptiautosta muutaman vuoden takaa. Kun on viettänyt muutaman tunnin tulevaisuusvision ratin takana, laservalojen halkoessa pimenevää iltaa, tuntuu paluu perinteisen teknologian äärelle – aikamatkalta.

Lisää aiheesta:

Polestar esitteli ison ja äreän sähkömaasturin – ei ole köyhille tämäkään kärryKatso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös SuomessaKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutEnsituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuusEnsituntuma: BMW M760Li xDrive – ei tietoa downsizingistaKoeajossa Alfa Romeon taidonnäyte – Neliapilan viettelys iskee pintaa syvemmälle
AjoneuvosBMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ajoneuvos
  • 15.09.201505:45
    Honda

    Ajoneuvos: Aasian tiikeri

  • 23.07.201518:29
    Autot

    Ajoneuvos: Iso Healey on suurta hupia

  • 24.06.201510:01
    Autot

    Ajoneuvos: Näitä superautoja ei vielä Suomessa näy – miksi ihmeessä?

  • 04.06.201513:00
    Ferrari

    Ajoneuvos: Suomi-Ferrari ihastutti Italiassa