Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajoneuvos: Näitä superautoja ei vielä Suomessa näy – miksi ihmeessä?

Julkaistu 24.06.2015 10:01
Toimittajan kuva

Jussi Halli

jussihalli

Ruotsissa väitetään kaiken olevan kuohkeammin kuin Suomessa – oli sitten kyse onnellisuusindekseistä, korvapuustien koosta, kiekkomenestyksestä tai rakentamisen laadusta. Listaan voi lisätä vielä urheiluautojen saatavuuden - pohjoismaiden ainoa McLaren-myyntikonttori sijaitsee Tukholman ydinkeskustassa.

Östermalmin kaupunginosa kantaa elitistisen maineensa ylpeästi. Merkkiliikkeiden, samppanjabaarien ja yökerhojen leimaamalla alueella sijaitsee kappale skandinaavista autokauppahistoriaa. Hans Ostermanin autoliike rakennutti 1930-luvulla huippumodernin näyttelyhallin Grev Turegatanille. Marmorihalliksi kutsutussa tilassa kaupattiin muun muassa Chevroletia ja Buickia, sittemmin autokaupan lopetettua Systembolagetin tuotteita. Pari vuotta sitten vanha loisto palasi Marmorihalliin. Vaikka alkuperäisestä sisustuksesta ei ole paljoa jäljellä olisivat nyt tilassa kiiltelevät autot kelvanneet myös menneisyyden liikemiehille: Range Rover, Bentley, Jaguar – ja McLaren.

McLaren on merkeistä selvästi nuorin mutta urheilullisin. Bruce McLarenin perustaman ja sittemmin Ron Dennisin suuruuteen kasvattaman kilpa-autotallin ensimmäinen tieliikennekelpoinen auto oli F1, joka mullisti käsityksiä katulaillisten autojen suorituskyvystä. Vain 67 kappaletta valmistettu kolmepaikkainen hiilikuituraketti on jo moninkertaistanut markkina-arvonsa eikä maalia näy.

Seuraava lanseeraus oli luvassa 11 vuotta F1:n valmistuksen päätyttyä. McLaren MP4-12C on takavetoinen ja –moottorinen urheiluauto joka rykii kahdella turbolla kiusatulla kahdeksikollaan kuljettajan ja matkustajan nollasta kahteensataan alle yhdeksässä sekunnissa. Tätä ominaisuutta kokeilleena voin vakuuttaa että vaikka auto näyttää hieman tylsältä ei pitkäveteisyydestä ole tietoa kun nilkka on suorana. Vieläkin vakuuttavampaa on hidastuvuus joka saa otsatukan valumaan silmille.

Malli on kokenut hiljattain päivityksen ja se kantaa nyt nimeä 650. Malliston huipulle on tullut hybridikanuuna mallinimeltään P1 ja hinnat alkaen-malliksi 570S, jonka tulisi saada Porsche 911:n ostajat epäilemään tarkoitusperiään.

Sekä MP4-jne. että 650S olivat näyttävästi esillä kun Ajoneuvos suoritti pikaisen tupatarkastuksen Grev Turegatanilla, toisen ikkunassa komeili ”myyty” –lappu. Kiitos Ruotsin maltillisen autoverotuksen saa perusvarustellun McLarenin naapurin kilpiin noin 250 000 eurolla. Irrotettavalla katolla autonsa haluava saa varautua maksaamaan pienen perheauton hinnan päälle. Ei ole ihme, että näitä volyymimalleja on myyty Östermalmin liikkeestä kaksinumeroinen määrä.

Todellinen osoitus kansankodin ostovoimasta on kuitenkin se, että noin miljoonan euron hintaisia McLaren P1-hyperautoja on ostettu Ruotsiin ”vähintään” neljä kappaletta ja neuvottelut yhden P1 GTR:n hankinnasta olivat täydessä käynnissä pari viikkoa sitten. Ensiksi mainittu kiihtyy kuulemma nollasta kahteensataan alle seitsemässä sekuntissa ja jälkimmäinen on ratakilpuri, joita myydään vain ensimmäisten omistajille rajoitettu 35 kappaleen erä. Kysyittekö hintaa? Muodolliset kolme miljoonaa euroa…

Tukholmassa asioiviin McLarenin ostajiin kuuluu ruotsalaisten lisäksi niin norjalaisia kuin tanskalaisiakin – mutta suomalaiset antavat odottaa itseään. McLareneita ei näy myöskään tullin tuontiautotilastoissa.  Huolimatta Sipilän hallituksen autoverolinjauksista uuden McLarenin ostajalle printattaisiin kuusinumeroinen verolappu maksettavaksi. Tämän ei pitäisi olla ylitsepääsemätön este vauhtipäiden piirissä, maahamme on kilvitetty selvästi kalliimpia italialaisia urheiluautoja.

Liekö este kliininen muotoilu vai merkki, joka ei vielä hehku samanlaista tarinaa kuin Maranellon tanssiva ori? Ajoneuvokselle kerrottiin että ruotsalaisila omistajilla on yksi yhdistävä piirre – kaikki suhtautuvat intohimoisesti moottoriurheiluun. Ehkä kilpaa ajava varakas suomalaisinsinööri vielä kiinnostuu asiallisesta urheiluautosta –määräaikaishuoltokaan ei olisi kuin laivamatkan päässä.

Lisää aiheesta:

Tom Hanks myy nyt autojaan yllättävän halvalla – eikä se ole ainut odottamaton asiaTätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldonTätä Toyotaa ei noin vain ostetakaan – harva pystyy antamaan näihin 12 kysymykseen valmistajan toivoman vastauksenSähköallergikoille sopiva taskuraketti palaa Suomeen – 180 kaakkia riittää pitkälle, kun paino on pidetty kurissaUnohda eltaantuneet mielikuvat takapenkiltä vilkuttelusta – nykypäivän Rolls-Royce on todellinen ajajan auto: "Ei mikään merikontti"Järkee vai ei, A-Mercedes F1-tiimin väreissä?
AjoneuvosAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ajoneuvos
  • 15.09.201505:45
    Honda

    Ajoneuvos: Aasian tiikeri

  • 23.07.201518:29
    Autot

    Ajoneuvos: Iso Healey on suurta hupia

  • 06.07.201510:50
    BMW

    Ajoneuvos: Tänään ajossa tulevaisuuden urheiluauto

  • 04.06.201513:00
    Ferrari

    Ajoneuvos: Suomi-Ferrari ihastutti Italiassa