Äidit suututtanut mainos oli hyvän tavan mukainen – syytettiin seksistiseksi ja loukkaavaksi

Mainonnan eettinen neuvosto totesi perjantaina, että Helsingin kaupungin loppuvuodesta julkaisema mainoskampanja vanhempien välinpitämättömyydestä on hyvien tapojen mukainen.

Kampanjaan kuuluivat mainokset ulkomainostelineessä ja Helsingin Sanomissa sekä verkossa levitetty mainosvideo. Paperisessa mainoksessa nainen käyttää hymyillen tablettia, samalla lasten ja koiran aiheuttaen tuhoja ympärillä. Videomainoksessa nainen keskittyy älypuhelimen käyttöön ja musta lintu nappaa hänen lapsensa. Kumpikin mainos tiivisti viestinsä lauseeseen ”Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa.”

Mainos herätti runsaasti pahennusta erityisesti äitien suosimilla internetin keskustelupalstoilla. Mainosta syytettiin muun muassa seksistisiksi, stereotypioita vahvistavaksi sekä vanhemmuuden roolijakoa vääristäväksi. Lisäksi valittajien mukaan äitien sosiaalisen median käytön rinnastaminen perheväkivaltaan vähättelee ja loukkaa perheväkivallan uhreja.

Mainonnan julkinen neuvosto katsoi, että valistuskampanja ei kokonaisuutena arvioiden ollut hyvän tavan vastainen. Neuvoston mukaan se saattoi kuitenkin osalla katsojista vahvistaa käsitystä, että lapsista huolehtiminen on yksinomaan naisten tehtävä.

– Verovaroin kustannettavissa kampanjoissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota niiden hyvän tavan mukaisuuteen, neuvosto toteaa lausuntonsa lopuksi.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Lue myös:

    Uusimmat