Mainos

5 merkkiä, joista tiedät syöväsi liian vähän hiilihydraatteja

0:16

Moni välttelee hiilihydraatteja lihomisen pelossa. Välttelyllä on kuitenkin kääntöpuolensa – esimerkiksi laihdutuksen jumittaminen.

Noora laihtui kouluruoan avulla! Katso maistiainen Nooran tarinasta yllä olevalta videolta ja lue koko juttu tästä

Hiilihydraatit ovat saaneet pahan maineen, vaikka kyseessä on yksi kolmesta ihmisen pääravintoaineesta. Ravitsemusterapeutti Susie Burrell kirjoittaa Shape Me -sivustolla, että samalla kun osa ihmisistä mässäilee hiilihydraateilla liiankin kanssa, osa syö niitä liian vähän.

Seuraavista merkeistä tiedät, että lautasesi kaipaisi lisää hiilihydraatteja.

1. Syöt terveellisesti, muttet laihdu

Burrell kirjoittaa, että liian vähäinen hiilihydraattien syönti hidastaa aineenvaihduntaa. Tämän vuoksi rasva ei pala, eivätkä kilot karise.

2. Olet väsynyt

Väsymys voi johtua useista eri syistä, joista yksi on liian vähäinen hiilihydraattien saanti. Hiilihydraatit vaikuttavat veren glukoosipitoisuuteen, eli verensokeriin. Verensokerin heittely voi aiheuttaa vetämättömyyttä, keskittymiskyvyn heikkenemistä sekä päänsärkyä. Verensokeria hitaasti nostavat esimerkiksi hitaat hiilihydraatit sekä kuidut. 

3. Himoitset sokeria

Säännöllinen sokerin kaipuu aterian jälkeen saattaa kertoa siitä, ettei lautaselta löytynyt riittävästi kylläisyyttä tuottavia ruoka-aineita – kuten hiilihydraatteja.

Hiilihydraattien välttelyn aiheuttama verensokerin heittely saattaa lisäksi pistää mahan kurnimaan, vaikka olisi syönyt riittävästi jo tuntia aiemmin. Verensokeria auttavat pysymään tasaisena esimerkiksi kuitupitoiset ruoat, kuten kokojyvätuotteet.

4. Suolesi ei toimi kunnolla

Hiilihydraattipitoiset, mutta runsaskuituiset ruoat edistävät suolen normaalia toimintaa. Liian vähäinen kuitujen saanti aiheuttaa ikävää ummetusta – vessaistuntojen väli saattaa pidentyä useankin päivän mittaiseksi.

5. Henkesi haisee pahalta

Hiilihydraattien raju karsiminen ruokavaliosta saattaa kehon ketoositilaan, jossa keho polttaa hiilihydraattien sijasta rasvoja pääasiallisena energianlähteenään. Ketoosille on ominaista ketoaineiden runsaus elimistössä. Ketoaineiden haju on pistävä ja ketoosissa olevan ihmisen hengitys voikin haista epämiellyttävältä. Löyhkään auttaa hiilihydraattien lisääminen ruokavalioon.

Pitkäaikaiset vaikutukset epäselviä

On myös hyvä muistaa, ettei ole selvää, mitä hiilihydraattien pitkäaikainen välttely aiheuttaa terveydelle. Osa terveydenalan asiantuntijoista uskoo, että hiilihydraattien korvaaminen eläinperäisillä proteiineilla ja rasvoilla voi nostaa riskiä sydänsairauksiin ja syöpään.

***

0:20

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja