10 yleistä virhettä, joihin sortumalla tuhoat autosi

Pienet jokapäiväiset virheet ajotyylissä ja auton huolimaton käyttö saattavat lopulta koitua ajoneuvon kohtaloksi.

Auton ostaminen ja omistaminen on valtava investointi ja siksi autosta on pidettävä hyvää huolta, jotta sillä voisi ajaa mahdollisimman pitkään. Mutta joskus omat ajotottumuksemme voivat olla pahaksi autolle.

Ethän syyllisty näihin virheisiin.

Käsijarrun laiminlyönti

Yleisesti ei ole hyvää syytä olla käyttämättä käsijarrua, vaikka auto olisi pysäköity tasaiselle. Lisäksi auton paino voi ilman käsijarrua kuluttaa automaattivaihteiston pysäköintivaihteen osaa, joka lukitsee vaihteiston. Auton paino jakautuukin tasaisesti käsijarrun ollessa päällä, mikä säästää automaattivaihteiston osia.

Bensatankin päästäminen tyhjäksi

Joskus polttoainetta ei vain kykene tankkaamaan kymmentä euroa suuremmalla summalla. Liian tyhjän polttoainetankin pitäminen voi kuitenkin vaurioittaa auton polttoainejärjestelmää.

Neljännestankillista täydempi tankki pitää polttoainepumpun viileämpänä, sillä silloin polttoaineen pinta on pumpun yläpuolella. Muutama tankkaukseen käytetty lisäeuro saattaakin säästää autoilijan uuden polttoainejärjestelmän ostamiselta.

Nopea vaihtaminen pakilta pois

Liian nopea suunnan vaihtaminen pakilta vaihteelle, tai vaihteelta pakille, voi vahingoittaa voimansiirtoa. Siksi onkin syytä odottaa, että auton liike on täysin pysähtynyt ennen kuin vaihtaa peruutuksen pois. Tämä vähentää myös moottorin, vaihteiston ja akseleiden rasitusta.

Voimakas kaasuttelu kylmällä moottorilla

Kylmän moottorin on syytä antaa lämmetä ennen kuin sillä kaasuttaa enempää kierroksia. Lämminneessä moottorissa öljy on levinnyt ja lämminnyt kunnolla, mikä parantaa moottorin toimintaa ja edistää sen kuntoa jatkossa.

Vastakäynnistetyn moottorin lämpenemistä ei edistä kaasun painaminen, vaan moottorin on annettava lämmetä hetki itsestään tai moottorilämmittimen avulla talvisaikaan.

Kaasun painaminen pohjaan turhaan

Vaikka houkutus painaa kaasupoljin pohjaan onkin välillä suuri, ei se ole autolle hyväksi. Voimakas kiihdytys kuluttaa paljon polttoainetta ja rasittaa voimansiirtoa. Lisäksi äkkijarrutus korkeasta nopeudesta kuluttaa jarruja.

Vaihdekepin käyttäminen käsinojana

Vaihdekeppiä joutuu toisinaan käyttämään tiheään, mutta kättä ei silti kannata jättää lepäämään sen päälle. Ylimääräinen vaihdekeppiin kohdistuva paine rasittaa vaihteiston osia ja lisäksi molemmat kädet on muutenkin aina syytä pitää ratissa kaiken varalta.

Kytkin pohjassa seisominen

Moni pitää kytkimen painettuna liikennevaloissa seistessä, jotta lähtö olisi helpompaa ja jotta säästyisi vaivalta vaihtaa vapaalle valojen ajaksi. Kytkimen pitäminen pohjassa kuluttaa kuitenkin kytkinlevyjä ja kytkimen painelaakeria. Liikennevaloissa kannattaakin siis laittaa vaihde vapaalle ja pitää auto paikoillaan jarrulla.

Liian suuri kuorma

Mitä enemmän autossa on kuormaa, sitä enemmän se rasittaa jousitusta, voimansiirtoa ja jarruja. Siksi autossa ei kannata säilyttää ylimääräistä tavaraa tai rojua. Lisäksi kevyemmin lastattu auto kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Voimakas jarruttaminen alamäessä

Alamäkeen kannattaa ajaa pienemmällä vaihteella, jotta liian korkeaa tilannenopeutta ei tarvitse hillitä voimakkaalla jarruttamisella. Voimakas jarruttaminen kuluttaa jarrupaloja ja -levyjä sekä kuumentaa jarruja. Pienemmällä vaihteella ajaessa jarrutkin toimivat tehokkaammin alamäessä.

Välinpitämättömyys varoituksille

Kun autossa on jotain vialla, yleensä auto myös antaa sen näkyä ja kuulua. Kaikki auton omituiset värinät ja tärinät sekä pahaenteinen kitinä ja kolina kannattaa ottaa tosissaan. Siksi kulkupeli on syytä viedä näytille huoltoon, jos epäilee jonkin olevan vialla. Mitä kauemmin odottaa, sitä pahemmin voi käydä kun se jokin lopulta hajoaa.


***

Maailmanennätys! Autolla 186 km/h kahdella renkaalla 3:18

Lue myös:

    Uusimmat