1,4 miljoonan ihmisen jonot – suomalaiset hamstraavat nyt viiniä ja vodkaa

Alkossa on juhannusviikolla toiseksi vilkkain sesonki heti joulun jälkeen.

Alkon myynti kasvaa juhannusviikolla noin 60 prosenttia. Litramääräinen kasvu on 1,2 miljoonaa litraa. Juhannusjuomia Alkosta hakee juhannusviikolla 1,4 miljoonaa asiakasta.

Juhannusviikolla myynti on vastaavaan keskimääräiseen päivään verrattuna maanantaina 1,4-kertainen, tiistaina 2,0-kertainen, keskiviikkona 3,0-kertainen ja torstaina 4,2-kertainen. Juhannusaattona perjantaina, jolloin myymälät ovat avoinna 9–12, myynti on 0,4-kertainen keskimääräisen perjantain myynnistä.

Juhannuksen vaikutus myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen perusteella.

Viinien ja vodkien myynti kasvaa

Juhannuksen vaikutuksesta valkoviinien myynti kasvaa litramääräisesti noin 324 000 litraa, eli 63 prosenttia ja punaviinien noin 327 000 litraa eli 71 prosenttia. Kuohuviinien myynti kasvaa 70 prosenttia ja aromatisoitujen ja muiden mietojen myynti kaksinkertaistuu.

Valko-, puna- ja kuohuviineissä litramääräinen myynnin kasvu painottuu hintaryhmän 7–9,99 euroa maksaviin tuotteisiin.

Väkevistä juomista litramääräisesti eniten kasvaa maustamattomien vodkien myynti, noin 57 000 litraa eli 39 prosenttia. Maustamattomien viinojen myynti myynninlisäys on 45 000 litraa eli 36 prosenttia.

Panimotuotteista long drink -juomien myynninkasvu on 148 000 litraa eli 84 prosenttia. IV-oluiden myynti kasvaa 31 prosenttia, eli noin 59 000 litraa ja siidereiden myynti kasvaa miltei 15 000 litraa, eli 57 prosenttia.

Myymälöiden aukioloajat:

Alkon myymälät palvelevat torstaina 20.6. klo 9–20 ja juhannusaattona perjantaina 21.6. klo 9–12. Juhannuspäivänä (la 22.6.) myymälät ovat kiinni.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat