Yli 200 auton testi paljasti huolestuttavia tietoja dieselautojen päästöistä – hyödyntävätkö valmistajat porsaanreikää?

Dieselauton päästöt lisääntyvät merkittävästi, kun lämpötila laskee, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Emissions Analytics testasi yhteensä 213 automallia 31 valmistajalta. Se sai selville, että myrkkykaasujen määrä kasvaa rajusti, kun lämpötila on alle 18 celsiusastetta.

Erityisen pahasti lämpötila vaikuttaa Euro 5 -luokan dieselautoihin, joiden typenoksidipäästöt ovat jopa 4,6 kertaa yli sallitun, kun lämpötila alittaa 18 astetta. 

Uudemmat Euro 6 -autojen päästöt olivat hieman maltillisempia, mutta silti 4,2-kertaiset yli sallitun.

On epäilty, että autonvalmistajat hyödyntävät päästörajoituksia koskevaa porsaanreikää. Päästöjä säätelevän järjestelmän saa nimittäin kytkeä pois päältä, mikäli se voidaan perustella moottorin suojelemisella.

Vaikka liika kuumuus voikin vahingoittaa moottoria, on mahdollista, että valmistajat hyödyntävät sääntöä kytkemällä järjestelmiä kokonaan tai osittain pois päältä myös viileämmällä ilmalla.

Valmistajat eivät hevillä kerro käyttämiään menetelmiä tai lämpötiloja, joissa heidän järjestelmänsä kytkeytyvät pois päältä. He vetoavat tietojen arkaluontoisuuteen, mutta painottavat toimivansa sääntöjen puitteissa.

Lue myös:

    Uusimmat