Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksi automaailman suurista neroista on poissa

Mazdan entinen pääjohtaja Kenichi Yamamoto.
Mazdan entinen pääjohtaja Kenichi Yamamoto.Mazda
Julkaistu 29.12.2017 10:42

MTV LIFESTYLE

Mazdan emoyhtiön palvelukseen toisen maailmansodan jälkeen astunut japanilaisinsinööri ja yhtiön entinen pääjohtaja on kuollut 95-vuoden iässä.

Vuonna 1922 Hiroshimassa syntynyt Kenichi Yamamoto aloitti Mazdan emoyhtiön Toyo Kogyon palveluksessa heti toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Hän kasasi aluksi kolmipyöräisten kuorma-autojen vaihteistoja ja tasauspyörästöjä. Luotuaan aivan oman laadunvalvontajärjestelmän, huomasi Yamamoton myös yhtiön johto, ja hänet siirrettiin haastavamman insinöörityön pariin.

Vuonna 1959 hän sai vastuualueekseen moottori- ja ajoneuvosuunnittelun. Hänen alaisuudessaan Mazda nosti Saksassa alun perin alkunsa saaneen Wankel-kiertomäntämoottorin suuren yleisön tietoisuuteen. Erikoinen moottori myös erotti Mazdan muista autovalmistajista ja siivitti legendaarisen 787B-kilpurin Le Mansin 24 tunnin kilpailun voittoon vuonna 1991.

Kenichi-san vastasi myös R100:n, RX-2:n, RX-3:n, RX-4:n kehityksestä. Myös RX-7:n kolmesta ensimmäisestä sukupolvesta sekä MX-5:stä on kiittäminen Yamamotoa.

Kenichi Yamamoto menehtyi kotimaassaan Japanissa 20. joulukuuta.

Lähde: Road and Track, Autonews

***

4:0490 vuotta Volvoja neljässä minuutissa

Lisää aiheesta:

Muistatko vielä R32 Skyline GT-R:n? Omistajille ilouutisia kaikkien näiden vuosien jälkeenMiljoonas Mazda MX-5 palasi kotiin yli 10 000 nimmarin kera Maailma muuttuu: BMW kaappasi muotoilujohtajan SkodaltaHuikea muodonmuutos: Le Mansin unohdettu mestari palautettiin elävien kirjoihinKlassikkoauto DeLorean palaa tulevaisuuteen – ja tuotantoon!Mazdalta luvassa uusi wankel-moottorinen urheiluauto
MazdaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mazda
  • 29.07.202412:14
    Autot

    Huomaatko eroa? Automerkille uusi logo

  • 30.09.202206:32
    Autot

    Tämä yli 700 Mazdan kulkue on virallisesti historian pisin

  • 13.02.202211:49
    Autot

    Radiolähetys romutti Mazdojen autosoittimia Seattlessa: Uudet soittimet ilmaiseksi

  • 02.01.202213:54
    Sähköautot

    Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"