Yksi automaailman suurista neroista on poissa

Mazdan emoyhtiön palvelukseen toisen maailmansodan jälkeen astunut japanilaisinsinööri ja yhtiön entinen pääjohtaja on kuollut 95-vuoden iässä.

Vuonna 1922 Hiroshimassa syntynyt Kenichi Yamamoto aloitti Mazdan emoyhtiön Toyo Kogyon palveluksessa heti toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Hän kasasi aluksi kolmipyöräisten kuorma-autojen vaihteistoja ja tasauspyörästöjä. Luotuaan aivan oman laadunvalvontajärjestelmän, huomasi Yamamoton myös yhtiön johto, ja hänet siirrettiin haastavamman insinöörityön pariin.

Vuonna 1959 hän sai vastuualueekseen moottori- ja ajoneuvosuunnittelun. Hänen alaisuudessaan Mazda nosti Saksassa alun perin alkunsa saaneen Wankel-kiertomäntämoottorin suuren yleisön tietoisuuteen. Erikoinen moottori myös erotti Mazdan muista autovalmistajista ja siivitti legendaarisen 787B-kilpurin Le Mansin 24 tunnin kilpailun voittoon vuonna 1991.

Kenichi-san vastasi myös R100:n, RX-2:n, RX-3:n, RX-4:n kehityksestä. Myös RX-7:n kolmesta ensimmäisestä sukupolvesta sekä MX-5:stä on kiittäminen Yamamotoa.

Kenichi Yamamoto menehtyi kotimaassaan Japanissa 20. joulukuuta.

***

90 vuotta Volvoja neljässä minuutissa 4:04

Lue myös:

    Uusimmat