Vuoden kestänyt MTV:n uudistustyö huipentuu tänään

MTV Uutisten uusi ilme 0:40

MTV uudistaa koko visuaalisen ilmeensä ja brändiperheensä. MTV Media muuttuu MTV:ksi tänään ja samalla yhtiön visuaalinen ilme muuttuu niin kanavien logoissa kuin MTV Uutisissa.

MTV:n uudistuessa kanavien visuaalinen ilme muuttuu huimasti. MTV saa uudet logot, kanavailmeet, graafiset ilmeet ja musiikit tästä päivästä alkaen. Uudistus alkoi maksu-tv-kanavilta aamulla.

Paljon muuttuu, mutta MTV:n luovan johtajan Tuomo Kulomaan mukaan yhteinen ilme näkyy kaikilla kanavilla.

– Elementit, joita meillä kanavilla on, tapahtuvat yleensä ohjelmien välillä tai mainoskatkojen aikana. Kanavatunnisteet ovat kaikki tietysti uudistettu ja niissä on otettu paljon elementtejä mukaan. Sellaisia, jotka ovat koko MTV:n yhteisiä elementtejä kaikilla kanavilla.

Esimerkkinä Tuomo Kulomaa kertoo vaihtoehtojen tarjoamisen visuaalisuuden keinoin.

– Voidaan kertoa katsojille esimerkiksi mitä naapurikanavalla tähän aikaan tulee. Kun ohjelmat loppuvat, niin lopputekstien yhteydessä tulee myöskin tiedotusta siitä, mitä toisilla kanavilla tapahtuu. Meidän tarkoituksena on, että ihmiset tietävät mitä vaihtoehtoja meillä on tarjota.

Uutishuone uudistuu myös

MTV3-kanavalla uudistus alkaa Seitsemän Uutisista. Uutishuoneen lavasteita on päivitetty ja valoja lisätty.

– Uutisissa isoin juttu taitaa olla se, kun uutisten tunnus muuttuu. Se menee kokonaan uusiksi. Uusi tunnus on energisoiva, rohkeampi ja erilainen, mitä Suomessa on nähty, kertoo MTV Uutisten visual director Johannes Kantelinen.

– Myös esimerkiksi entisen Tulosruudun, eli uuden Sport Uutisten näkymä muuttuu, kun se jatkossa kuvataan samaan suuntaan kuin uutiset. Tämä toteutetaan lavastuksen ja valojen keinoin.

Lisäksi uutisten graafinen ilme muuttuu. Uutisten alareunassa kulkenut informaationauha muuttuu täysin erilaiseksi.

– Se on jatkossa iso visuaalinen elementti. Se muuttuu täysin ja on ihan uudennäköinen tapa tehdä, lupaa Kantelinen

MTV:llä yhteisiä elementtejä televisiosta verkkoon

Koko MTV:ssä visuaalisena tavoitteena on ollut kanavien ja verkkopalvelujen yhdistäminen.

– Kaikki graafiset elementit ovat yhteneväisiä ja se henkii sitä samaa maailmaa. Kyllä ihan varmasti tullaan näkemään samoja muotoja sekä telkkarissa että netissä, kiteyttää Kulomaa.

Uudistus, jonka suunnittelu kestää yli vuoden, lähti liikkeelle MTV:n luovan johtajan Tuomo Kulomaan mukaan luonnollisesti taustatyöllä.

– Valoimme tavallaan sitä betonia, jonka päälle kaikki asiat rakennettiin. Eri asioilla on perustelut, syyt ja strategiat olemassa. Visuaalisella puolella olemme lähteneet rakentamaan näiden päälle. Se on ollut hyvin ammattimainen ja pitkä prosessi, missä on ollut lukuisia ihmisiä mukana, toteaa MTV:n luova johtaja Tuomo Kulomaa.

Uudistus jatkuu verkon puolella huomenna 4. marraskuuta, jolloin mtv3.fi -portaali muuttaa nimensä kattobrändiä vastaavaksi eli muotoon mtv.fi.

Lue myös:

    Uusimmat