Volkswagen-konserni on esittänyt EA 189 -tyypin 1,2-, 1,6- ja 2,0-litraisten dieselmoottoreiden konkreettiset korjausratkaisut Saksan viranomaiselle (KBA) typenoksidipäästöjen (NOx) manipulointitapauksessa. Laajamittaisen tarkastelun jälkeen KBA on hyväksynyt kaikki toimenpiteet.
• Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt EA 189 -tyypin 1,2, 1,6 ja 2,0 -litraisten dieselmoottoreiden korjausratkaisut
• Korjaustoimenpiteet alkavat tammikuun lopussa 2016 - Suomessa takaisinkutsut alkavat maaliskuussa 2016
Tapausta koskevien autojen korjaustoimenpiteet on siten vahvistettu. Autojen omistajille/haltijoille kerrotaan tulevista toimenpiteistä lähiaikoina. Volkswagen aloittaa korjaustoimenpiteet tammikuussa 2016, ja ne pyritään saattamaan loppuun mahdollisimman nopeasti.
Toimenpide kestää puoli tuntia
Teknisiä toimenpiteitä kehitettäessä pyrittiin asiakasystävällisiin ratkaisuihin. Tyypin EA 189 -dieselmoottorit korjataan seuraavasti: 1,2- ja 2,0-litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.
- 1,6-litraisiin moottoreihin tehdään myös ohjelmistopäivitys. Tämän lisäksi asennetaan ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin etupuolelle. Nämä toimenpiteet kestävät alle tunnin.
Korjaustoimenpiteet suoritetaan Euroopassa EU28-alueella. Toimenpiteiden jälkeen autot täyttävät lainmukaiset päästöstandardit. Lisäksi tavoitteena on, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.
