Volkswagen kiistää väitetyt ihmiskokeet – työpaikkojen ilmanlaatuselvitys johti väärinkäsitykseen

Saksalaisvalmistaja kiistää jyrkästi testanneensa dieselautojensa päästöjä ihmisillä.

Tällä viikolla on uutisoitu laajasti Volkswagenin, Daimlerin ja BMW:n rahoittamasta tutkimuksesta, jossa autovalmistajista erillinen taho (EUGT) oli sulkenut 10 apinaa ilmatiiviisiin kammioihin ja pakottanut nämä hengittämään dieselkäyttöisen Volkswagen Beetlen pakokaasuja.

Saksalaisten autovalmistajien johto, mukaanlukien VW-konsernin toimitusjohtaja Matthias Müller pyysi anteeksi tapahtunutta ja kertoi ilmitulleiden tutkimuskäytäntöjen olleen kuvottavia ja ehdottoman epäeettisiä. Tapahtuneesta on käynnistetty useita selvityksiä autovalmistajien taholta. Volkswagen on myös hyllyttänyt sen johtajistoon kuuluvan Thomas Stegin hänen osallisuuttaan selvittävien tutkimusten ajaksi. Pyyntö hyllyttämisestä tuli Stegiltä itseltään.

Kokeita ei tehty ihmisillä

Pian apinakokeiden tultua julki, mediassa kerrottiin, että tutkimuksia oli tehty myös vapaaehtoisilla ihmisillä. Volkswagen haluaa kuitenkin oikaista mediassa liikkuneita tietoja, ja kertoo, että tutkimukset liittyivät saksalaisilla työpaikoilla esiintyvien typenoksidien määrän selvittämiseen. Haitallisia typpioksideja on muun muassa dieselpäästöissä, mutta testi ei liittynyt suoraan dieselautojen päästöihin, ja ihmisiä altistettiin vain hyvin pienelle määrälle typpioksideja.

Alla Volkswagen-konsernin lausunto asiasta.

RWTH Aachenin yliopistollisen sairaalan Institute for Occupational, Social and Environmental Medicine suoritti vuonna 2013 ja 2014 tutkimuksen typpioksideista (NO2). Tämän tutkimuksen rahoitti European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT).

Tutkimus perustui vuonna 2012 esitettyyn tutkimusehdotukseen, jonka tarkasti ja hyväksyi RWTH Aachenin yliopistollisen sairaalan eettinen toimikunta. Tutkimuksen lähtökohtana oli keskustelu työpaikan typpioksidipitoisuuden raja-arvosta.

Testiin osallistuneet henkilöt altistuivat merkittävästi alhaisemmille pitoisuuksille kuin mitä pitoisuudet saattavat olla usealla työpaikalla Saksassa. Huomautamme, että tutkimuksella ja dieseltapauksella ei ole mitään yhteyttä keskenään. Tutkimusta ei myöskään teetetty EUGT:n toimeksiannosta.

***

Video

Lue myös:

    Uusimmat